2018-04-03 12:18:00

Pave Frans’ påskeprædiken: Lad os straks reagere på Guds overraskelser


I sin prædiken under påskedagens liturgi på Peterspladsen sagde pave Frans, at Gud overrasker kvinderne med en proklamation, som blev til en hilsen i den tidlige kirke: "Herren er opstanden!"
 
Gud overrasker os
 
Kvinderne var gået ud for at salve Herrens legeme men i stedet mødte de en stor overraskelse. Når Gud meddeler noget, er det altid en overraskelse, fordi Gud er en Gud af overraskelser, sagde pave Frans.
 
Sådan har det været fra begyndelsen af ​​frelseshistorien med Abraham: den ene overraskelse efter den anden. Hver gang Gud meddeler sig, overrasker han os. Overraskelser bevæger vores hjerter og rører os, hvor vi ikke forventer det.
 
At reagere hurtigt på Guds overraskelser
 
Den anden tanke er, hvor hurtige kvinder er. Guds overraskelser kræver et øjeblikkeligt svar. Peter og Johannes løb ud til graven. Hyrderne om natten, da Kristus blev født, løb hen for selv at se, hvad englen havde åbenbaret for dem. Den samaritanske kvinde løb også for at sige til hendes folk: "Dette er noget helt nyt. Jeg har mødt en mand, der har fortalt mig alt, hvad jeg har gjort - og folkene vidste, hvad hun havde gjort, "sagde pave Frans. 
Andreas tøvede ikke med at ile hen til Peter for at fortælle, at han havde fundet Messias. Folk forlader, hvad de laver - "husmoren forlader sine kartofler i gryden. Hun ved, at de vil brænde på, men det vigtige er at hvordan proklamationen bliver til virkelighed”.
 
Paven tilføjede, at der er én person i evangeliet, som tager sin tid og som ikke vil risikere noget. Det er Thomas. Men den gode Herre ventede på ham på samme måde som han venter tålmodigt på de mennesker, der ikke rejser sig og reagerer på overraskelsen med det samme.
 
Hvad med mig?
 
Pave Frans tredje tanke er et spørgsmål. Hvad med mig? “Er mit hjerte åbent for Guds overraskelser?" Vil jeg handle hurtigt eller altid blive hængende tilbage og undskylde mig indtil i morgen.
“Hvordan taler en overraskelse til mig?”, spørger pave Frans. 
Johannes og Peter løb ud til graven, og evangeliet siger, at de troede. Pave Frans sagde, at Peters tro var "lidt blandet med anger fordi han havde fornægtet Herren."
Paven afrundede sin prædiken med at sige, at nu er det vores tur at spørge "hvad med mig i dag i denne påske 2018. Hvad med dig?"







All the contents on this site are copyrighted ©.