2016-12-19 14:28:00

Angelus fjärde advent "Jungfru Maria och Josef lär oss att lita på Gud"


Den fjärde advent talade påven Franciskus om Josefs och Marias tillit till Guds trohet under sin reflektion då han vid tolvslaget bad Angelus tillsammans med de troende på Petersplatsen där julgranen är tänd sedan en vecka med julkrubbans personer fortfarande väntar på huvudpersonen, Jesusbarnet, himlarnas konung som valde att födas i ett stall för att förstöra det som mest förstör människan, vårt högmod, som den helige Alfons Maria av Liguori sa.

Påven började sin Angelusreflektion med att beskriva söndagens liturgi som ”kännetecknas av temat närhet, Guds närhet till mänskligheten”, och de två personerna som var som mest ”inblandade i kärlekens mysterium: Jungfru Maria och hennes make Josef.”

”Kärlekens mysterium, mysteriet med Guds närhet till mänskligheten. Maria  presenteras i ljuset av profetian som säger: "Jungfrun skall bli havande och föda en son" (v. 23). Guds Son "kommer" för att bli människa och hon välkomnar honom. På ett unikt sätt har Gud kommit närmare människorna genom att ta sitt kött av en kvinna. Gud kommer även till oss med sin nåd, på ett annat sätt. Han kommer till våra liv för att ge oss sin Son i gåva. Och vi, vad gör vi? Välkomnar vi honom och låter honom närma sig eller förkastar vi honom och jagar bort honom? Med frihet gjorde Maria det möjligt för historiens Herre, att ändra på mänsklighetens öde. Låt oss som henne, acceptera Jesus och försöka följa honom varje dag, samarbeta med hans frälsningsplan för oss och världen. Maria är vår förebild att se till och följa med tillit i vårt sökande efter Gud, i vår närhet till Gud, i detta att låta Gud kommer nära oss och i vår strävan att bygga kärlekens civilisation.”

Den andra huvudpersonen i dagens evangelium är den helige Josef. Evangelisten understryker hur  Josef inte ensam kan ge sig en förklaring på den  händelse som inträffar inför hans ögonen, Marias havandeskap.

Just då, i den stunden av tvivel och ångest, närmar sig Gud även honom med sin budbärare, och upplyser honom om vilken typ av moderskap det rör sig om: "Barnet i henne har blivit till genom helig ande" (v. 20). Inför denna extraordinära händelse, som verkligen ger upphov till många frågor i Josefs hjärta, litar han helt på Gud som närmar sig honom och efter hans inbjudan, förkastar han inte sin brud, men tar Maria till sig som hustru. Genom att välkomna Maria välkomnar Josef medvetet och med kärlek barnet som har skapats genom Guds underverk. För Gud är inget omöjligt. Josef, en ödmjuk och rättfärdig människa (se v. 19), lär oss att alltid lita på Gud, att lita på Gud när han närmar sig. Josef lär oss att låta oss styras av Gud med frivillig lydnad.

Dessa två personer, Maria och Josef, som med tro var de första att ta emot Jesus, presenterar julens mysterium för oss. Jungfru Maria hjälper oss att finna viljan att välkomna Guds Son i vårt konkreta liv, i vårt kött. Josef uppmuntrar oss att alltid söka Guds vilja och att följa det fulla av tillit. Båda lär Gud komma närmare. "Se en Jungfru skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel, vilket betyder Gud-med-oss" (Matt 1:23). Så säger ängeln säger: "Emmanuel kommer barnet att kallas, vilket betyder Gud-med-oss", det vill säga, Gud nära oss.

När Gud kommer nära öppnar jag dörren - Herren som jag lyssnar till när jag hör en inre inspiration, när jag uppmanas att göra något för andra, när jag hör bönklockan ringa. Gud-med-oss, Gud som närmar sig. Må detta hoppfulla budskap, som julen kommer med, även uppfylla vår väntan, på Gud i oss, i hela kyrkan, och i de många små som världen föraktar, men som Gud älskar och som Gud närmar sig.

Med en uppmaning att förbereda sig väl för att ta emot Gud i oss under julen, avslutade påven Franciskus sin Angelusreflektion. Under den kommande veckan kommer påven att hålla sin allmänna audiens på onsdagen i Vatikanen, men inga av hans morgonmässor i Sankta Marta kommer att vara öppna för gäster denna vecka. På julnatten firar påven mässan den 24:e kl 21.30 i Peterskyrkan och på juldagen håller han det traditionella jultalet ”Urbi et Orbi”, till folket och världen, vid tolvslaget. 








All the contents on this site are copyrighted ©.