2015-08-24 16:03:00

Påvens Angelus : Till vem skulle vi gå? om inte till Jesus


Påven Franciskus hade denna söndag kommit fram till den sista läsningen ur Johannesevangeliets 6:e kapitel, med Jesu långa tal om ”Livets bröd”, ett tal i efterdyningarna av miraklet då han multiplicerar bröd och fiskar. Under Angelusreflektionen förklarade påven hur den första entusiasmen la sig när Jesus hade sagt att han var Livets Bröd, och att man ska äta hans kött och dricka hans blod för att komma till himlen. Han hänvisade tydligt till sin offerdöd.

”Dessa ord gjorde åhörarna besvikna. Messias skulle inte tala så, han skulle ”vinna”. De förväntade sig att Messias skulle vara framgångsrik, genast. Men de hade fel – de förstod inte hans uppdrag. Även lärjungarna hade svårt att acceptera Jesu språk. De sa: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?” (Joh 6:60).

”I själva verket har de mycket väl förstått vad Jesus säger. Så bra att de inte vill lyssna på honom, för orden utmanar deras mentalitet. Jesu ord utmanar oss alltid, de är alltid obekväma. Obekväma i förhållande till det världsliga.”

Påven Franciskus förklarade vidare hur Jesus ger oss nyckeln till hur man övervinner dessa svårigheter - en nyckel i tre delar. För det första det gudomliga ursprunget: Han är nedstigen från himmeln och ska återvända dit. För det andra: Man kan bara förstå hans ord genom den Helige Anden. För det tredje: den främsta anledningen till att man inte kan ta hans ord till sig, är en brist på tro. ”Bland er är de som inte tror” sa Jesus.

Från den stunden var det många av hans lärjungar som övergav honom, men Jesus väljer ändå inte ett mildare språk, Tvärtom uppmanar han de tolv att göra ett val. Att antingen stanna eller ge sig iväg, även dem. 

Här gör Petrus sin trosbekännelse, i sitt och de andra apostlarnas namn: "Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord" (v. 68). Han säger inte "Vart är vi på väg?", Utan ”till vem skulle vi gå?” Det handlar alltså inte om vilken väg de skulle lämna, utan vem de skulle lämna.

Här förstår vi att troheten till Gud handlar om troheten till en person - denna person är Jesus. Allt som denna världen ger oss kan inte uppfylla vår hunger efter det oändliga. Vi behöver Jesus, att vara med honom, livnära oss på honom, på hans ord som ger evigt liv. Att tro på Jesus är att sätta honom i centrum. Kristus är inte en accessoar, han är det levande brödet, han är essentiell.”, sa påven och uppmanade alla till att reflektera över vem Jesus är för dem.

"Vem är Jesus för mig" - låt ditt hjärta svara - "Vem är Jesus för mig?"

Avslutningsvis bad påven Jungfru Maria hjälpa oss att välja Jesus och låta oss uppleva den frihet han ger, så att vi kan rena våra val från världslighet och rädsla.

Efter Angelusbönen gjorde påven Franciskus en appell för Ukraina. ”Under de senaste veckorna har konflikten återigen accelererat i östra Ukraina. Med oro förnyar jag min innerliga vädjan om att arbeta för fred och med hjälp av organisationer och människor av god vilja, besvara landets humanitära nödsituation. Må Herren ge fred till det älskade Ukraina, som firar nationaldag imorgon. Jungfru Maria be för oss!”








All the contents on this site are copyrighted ©.