2018-04-27 13:16:00

Påven i Sankta Marta "Vi går genom livet för att möta Jesus"


Himlen är inte en tråkig plats, som vissa tror, ​​utan den är mötet med Jesus. Det sa påven Franciskus under sin mässa i Sankta Martas kapell i Vatikanen på fredagsmorgonen när han talade om Guds eviga löfte om glädje. Vi går i tryggt genom liv med tillit till detta löfte.

Det är vid första läsningen av dagens liturgi som påven fokuserade sin reflektion på denna passage ur Apostlagärningarna som berättar om Paulus tal i Antiokias synagoga.

Paulus säger att Jerusalems invånare och deras ledare inte förstod vem Jesus var och fördömde honom, men att han uppstod efter sin död. ”Vi förkunnar alltså för er detta budskap: löftet som fäderna fick 3har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå” (Apg 13,32-33)

Gå framåt med Guds löfte i hjärtat

Med detta Guds löfte i sitt hjärta började folket sin resa med den trygghet som härstammar från att veta att de är "ett utvalt folk". Folket, som ofta var otroget, "litade på löftet eftersom de visste att Gud är trogen". Därför fortsatte de framåt med tillit till Guds trofasthet.

”Vi är också på väg. Vi är på väg ... det är vårt svar. Ja, på väg, men på väg var? Till himlen! Och vad är himlen? Här börjar vi glida på svaret. Vi vet inte exakt vad vi ska svara på vad himlen är. Vi tänker ofta på en abstrakt himmel, en avlägsen himmel, en himmel där man har det bra. Vissa människor tror att det blir lite långtråkigt att sitta där i evigheten. Nej, det är inte himlen. Vi är på väg mot ett möte: det slutgiltiga mötet med Jesus. Himlen är mötet med Jesus.”

Jesus ber för oss

Påven säger att vi måste återvända till den tanken: Jag går genom livet för att möta Jesus. Ett möte som ger oss evig glädje. Men vad gör Jesus under tiden? Han sitter inte och väntar på oss, utan, som evangeliet säger, Han verkar för oss. Han säger: Ha tilltro till mig, jag ska förbereda en plats åt dig. Hur verkar Jesus. Förbön, med förböner.

”Jesus ber för mig, för var och en av oss. Vi måste upprepa det för oss  för att övertygas. Han är trogen och han ber för mig. Just nu.”

Han är trogen och förbereder en plats för oss

Påven Franciskus påminde om Jesu ord vid sista måltiden, när han lovar Petrus "Jag ska be för dig". Vad han säger till Petrus har Han sagt till oss alla: "Jag ber för dig".

”Var och en av oss måste upprepa: Jesus ber för mig, han verkar, han förbereder platsen. Och han är trogen; han gör det, för att han lovade det. Himlen kommer att vara detta möte, ett möte med Herren som begav sig dit för att förbereda platsen, förbereda varje möte med var och en av oss. Detta ger oss tillförsikt och tillit.”

Jesu förbön

Jesus är översteprästen fram till världens slut. Må Herren göra oss medvetna om detta löfte under resans gång, avslutade påven. Herre, ge oss denna nåd: att stanna upp och tänka: Herren ber för mig.








All the contents on this site are copyrighted ©.