2018-04-16 13:02:00

Regina Coeli: Opstandelsen viser det kristne syn på kroppen


I sin refleksion over søndagens evangelium, påpegede pave Frans virkeligheden i Kristi kropslige opstandelse
 
Jesu opstandelse var i begyndelsen uforståelig for apostlene, sagde pave Frans i forbindelse med søndagens Regina Coeli. Og da han viste sig for dem, troede de, at de så et spøgelse.
 
Jesus genopstod med sin fysiske krop
 
Men paven sagde, at den opstandne Jesus ikke er en fantasi; Han er en mand med en krop og en sjæl. Derfor viser den opstandne Herre i søndagens evangelielæsning sine disciple sårene i hans hænder og fødder og opfordrer dem til at røre ved ham og se, at han er en mand af kød og blod. Da dette ikke overbeviser dem helt, beder Herren apostlene om noget at spise. Da de giver ham et stykke stegt fisk, "tager Jesus det og spiser det foran dem."
 
Et kristent perspektiv på kroppen
 
Virkeligheden i ​Jesu fysiske opstandelse belyser det kristne perspektiv på kroppen, "sagde pave Frans. For kristne er kroppen hverken en hindring eller et fængsel for sjælen. Den blev skabt af Gud; og mennesket er kun komplet, når krop og sjæl er forenet. Selvom kroppen kan blive en anledning eller et instrument til synd, skal kristne erkende, at kroppen i sig selv er "en vidunderlig gave fra Gud, som er bestemt sammen med sjælen til at udtrykke Guds billede og lighed til fulde".
 
Vi skal passe på kroppen
 
Af denne grund, sagde paven, “er vi kaldet til at have stor respekt og omsorg" både for vores egne kroppe og for andre menneskers legemer. 
"Enhver forseelse, sår eller vold på vores næstes legeme er et voldsangreb mod Gud, Skaberen!" understregede paven. 
"Mine tanker går især til børnene, kvinderne, de ældre, der mishandles på deres kroppe. I disse menneskers kød finder vi Kristi legeme. Ringeagtet, spottet, ydmyget, pisket, korsfæstet, Jesus har lært os kærlighed - en kærlighed, der i hans opstandelse viser sig at være langt stærkere end synd og død, og som ønsker at forløse alle dem, der i deres egne kroppe oplever de forskellige former for slaveri i vor tid. "
 
Paven afrundede sin refleksion ved at bemærke, at vi er kaldet til at være mennesker, der er i stand til at se verden "med stor dybde, fuld af vidunder og stor glæde for at have mødt på den opstandne Herre, folk, der ved, hvordan værdsætter det nye liv, som han sår i historien og for dermed at orientere sig mod de den nye himmel og den nye jord. "







All the contents on this site are copyrighted ©.