2018-03-21 09:36:00

Bangladesh-Fasta mot egoismen


Fastan är en tid för att bekämpa egocentrismen och egoismen som råder i våra hjärtan, säger ärkebiskopen i Chittagong, Bangladesh, msgr.Costa, i sitt fastebudskap. Han framhåller att fastan är den rätta tiden för att förnya vår tro. Såsom kristna är vi en enda kropp i Kristus och därför kan vi inte vara likgiltiga gentemot de andra som tror på Kristus. Om en del av vår kropp lider, då lider hela kroppen. I kyrkan finns det således inte plats för att vara likgiltiga gentemot de andra. Ibland blir vi likgiltiga på grund av mänsklig svaghet, men Gud välsignar dem som söker honom.

Msgr. Costa som är generalsekreterare i den bangladeshiska biskopskonferensen uppmanar de troende om att handla i ljuset av några frågor: känner jag till lidandet i delarna av det kristna samhällets kropp? Vad kan jag göra? Var är mina bröder och systrar? Var är mina föräldrar, mina barn och mina grannar? Hur kan jag ta hand om dem?”.

För att besegra likgiltigheten som råder i dagens värld råder msgr. Costa till att be i kyrkan såsom en pilgrimsfärd på denna jorden. Att be med en enda röst är verksamt och därför skall vi inte ge föga vikt vid detta. Sedan skall vi utföra välgörenhet gentemot nära och avlägsna personer. Kyrkan har många organisationer med vilka vi kan utföra välgörenhet. “Låt oss göra så att fastan blir en lämplig tid för att hjälpa de andra, för vi alla är medlemmar av en enda människofamilj. Att ha ett barmhärtigt hjärta betyder inte att ha ett svagt hjärta”.

    

 

 

 








All the contents on this site are copyrighted ©.