2018-02-27 14:12:00

Påven i Sankta Marta "Det är en förlåtande fader som väntar på oss i biktstolen"


Herren tröttnar aldrig på att uppmana oss att förändra våra liv, vända om och ta ett steg mot Honom, och han uppmuntrar oss med mildhet och förtroende. Som biktfäderna. Detta var kärnan i påven Franciskus predikan under morgonmässan i Sankta Marta på tisdagen.

Fastan är en tid för omvändelse”, sa påven, ”till att närma sig Gud, och förändra våra liv. Vi måste be Herren om denna nåd.”

Inspirerad av första läsningen ut profeten Jesajas, som är en ”sann uppmaning till omvändelse”, förklarade påven vilken som är Jesu inställning till våra synder. "Han hotar inte, men skapar tillit genom att kalla försiktigt.”

Herrens har redan förklarat för Sodoms ledare och till Gomorras folk det "onda" som ska undvikas och det "goda" som skall följas.

Herren säger: Kom, så pratar vi lite. Han skrämmer oss inte. Han talar till oss som till ett tonårsbarn som har gjort något dumt, men att det inte fungerar att skälla ut honom utan att man måste skapa ett förtroende. Var inte rädd, jag vill inte slå dig. Även om den andra skäms över att ha gjort något dumt. Precis som Fadern närmar sig Jesus syndaren, som han gjorde med Sackaios eller Matteus, och som han gör med oss, med förtroende, och han visar oss hur man kan ta små steg på omvändelsens väg.

Herren gav sitt liv åt oss och det här är hans godhet. Han letar alltid efter ett sätt att nå hjärtat. Och när vi präster, i Herrens ställe, måste höra omvändelser, måste även vi ha ett förhållningssätt präglat av godhet, och säga: "Kom, låt oss prata, det finns inget problem, det finns förlåtelse", istället för att börja hota.

Påven avslutade med att säga att det hjälper honom att se detta framför sig, en dialog mellan en fader och en son, som tror han är vuxen men som bara kommit halvvägs. Herren vet allt om oss, han vet att vi alla är halvvägs och att vi behöver höra dessa ord: "Men kom, var inte rädd, kom. Det finns förlåtelse ". Detta uppmuntrar oss. Gå till Herren med ett öppet hjärta: det är en Fader som väntar på oss.








All the contents on this site are copyrighted ©.