2018-02-21 10:12:00

Påven mötte unga rumäner och svarade på deras innerliga frågor


På tisdagen publicerade Heliga Stolens pressrum texten från påven Franciskus möte med 30 rumänska ungdomar som hölls den 4 januari. Ungdomarna följs av en organisation som är bunden till don Giussanis karisma. De hade sänt sex frågor som inleddes med ordet ”Varför” till påven i förväg och vid mötet svarade påven på dem med stor värme och närhet. Han talade om sociala orättvisor “som krossar de små och fattiga”.

En ömtålig mamma accepterar inte sitt barn

En 20-åring frågade påven: “Varför vill min mamma inte ha mig? Hon lämnade mig i ett barnhem och jag träffade henne igen först vid 21 års ålder, men hon var inte snäll mot mig så jag har gett mig iväg.” Påven svarade att han hade gråtit då han läste den, kanske för att han inte hade så bra motståndskraft i den stunden, men att han tog mod till sig. Påven svarade den unge mannen att det inte beror på de vuxnas fel, utan på deras ömtålighet som i detta fall kommer sig av stor fattigdom, stor social orättvisa som krossar de små och fattiga och även av stor andlig fattigdom. Påven sa: ”Din mamma älskar dig men vet inte hur hon ska uttrycka det. Hon kan inte det, för att livet är hårt och orättvist. Jag lovar att be för att hon en dag kan låta dig se kärleken. Var inte skeptisk men hoppfull.”

Gud ger er läkandets omfamning i er smärta 

Påven talade vidare om ömtåliga vuxna på frågan om att föräldrar bara tycker om friska barn och inte de sjuka eller de som har problem. Han sa att dessa föräldrar inte har fått hjälp eller träffat en vän som har lärt dem att bli starka och bad ungdomarna att tacka Gud för att de kan hjälpa sina svaga föräldrar. Men påven sa också att det inte finns svar på alla frågor. ”Vi kan bara se och känna dem och lida och gråta för att bara Gud kan ge ett svar”. Det är det som Jesus säger till lärjungarna när de frågar vems fel det är att ett barn föds blind. Påven förklarade: Gud vill läka de hemska situationerna som vi kan hamna i redan som barn.

I kyrkan låter vi Guds kärlek verka i oss

På en ung mans fråga varför man ska gå i kyrkan om man sedan går ut och syndar, svarade påven att i kyrkan står vi inför Gud som är. Han sa att vi borde säga till oss själva när vi gå in i kyrkan: ”Här är jag Herre. Du älskar mig och jag är syndare. Förbarma dig över oss. Jesus säger att om vi gör så går vi hem igen förlåtna. Vi förbli inte alltid likadana, utan Gud verkar i våra hjärtan och hans kärlek tar plats i stället för egoismen.  

Herren vill ta alla till Paradiset

En annan ung man frågade påven om hans kompis som dog förra året är i Paradiset nu för att en ortodox präst har sagt att han dog som syndare. Påven svarade att ”Gud vill ta oss alla till Paradiset”.  Det är alltid en vandring att hitta det förlorade fåret och Gud blir aldrig rädd när Han hittar det, även om det är ömtåligt eller lortigt av synd, och omfamnar och kysser det. Sedan svarade påven på en mammas fråga om hon har gjort rätt i att lämna bort sitt barn för att hon känner sig ensam. Påven sa att fosterhem kan vara till hjälp i svåra situationer och sa till mamman: ”Jag vill ge dig rådet att inte stänga dig utan söka sällskap i den kristna gemenskapen. Jesus har kommit för att skapa en ny familj, Hans familj där ingen är ensam och där vi alla är bröder och systrar och barn till vår Fader i himlen och vår Moder Jungfru Maria som har gett oss Jesus.”

Påven tackade Simona Carobene, som är född i Rumänien och som är ansvarig för initiativet som utförs tillsammans med volontärer: “Det har gjort mig mycket gott att träffa er. Ni finns i mina böner och jag ber er att även ni ber för mig för att jag behöver det.”








All the contents on this site are copyrighted ©.