2018-01-08 09:41:00

Paven ved Angelus: Alle kristne bør fejre deres dåbsdag


Paven talte til folkemængden forsamlet på Peterspladsen til søndagens Angelus bøn umiddelbart efter at have døbt 34 babyer i Det Sixtinske Kapel, en årlig begivenhed, der markerer festdagen for Jesu dåb i floden Jordan.
Paven mindede dem, der var til stede om, at dagens fejring af Herrens dåb afslutter juletiden og sagde, at det inviterer os til at tænke på vores egen dåb.
 
Alle kristne bør huske datoen for deres egen dåb
 
Paven indrømmede, at det er umuligt at huske den dag, men han opfordrede alle troende til at gå hjem og finde ud af denne vigtige dato i deres liv, fordi, sagde han, det var, da Faderen gav dem Åndens gave, som "åbner hjertets øjen for sandheden ".
Paven beskrev Jesu dåb som en manifestation af Hans ydmyghed og hvordan han var rede til at  at fordybe sig i menneskehedens flod, og forklarede, at Gud ved Jordans bredder holdt sit løfte om at tage ansvar for menneskers skæbne, og Jesus er det håndgribelige og endelige tegn herpå.
"Gud, sagde han, har taget ansvar for vores skæbne”.
 
Helligåndens gave
 
Han har gjort det gennem Ånden, sagde paven, som er den gave, som Faderen har givet hver enkelt af os på dagen for vores dåb: "Det er Ånden, der overfører ømheden i den guddommelige tilgivelse til os. Og det er stadig Helligånden, som får Faders åbenbarende Ord til at give genlyd."
Således, sagde pave Frans, inviterer festen for Jesu dåb enhver kristen til at huske sin egen dåb, for at glemme det betyder at vi udsætte os selv for risikoen for at glemme, hvad Herren har gjort i os.
 
Takket være vores dåb er vi i stand til at elske og tilgive
 
Takket være vores dåb, sagde paven, bliver vi ikke kun nye skabninger "iklædt Kristus", men vi kan også tilgive og elske dem, der fornærmer os og gør os ondt. Vi kan i den sidste og i fattige genkende Herrens ansigt, der besøger os og er tæt på os. "
Paven sluttede med at udtrykke sin glæde ved netop at have døbt nogle børn og nedkaldt vor Frues beskyttelse over dem og godt  "hjulpet af deres forældres og bedsteforældres eksempel", så de kan vokse op som Herrens disciple.







All the contents on this site are copyrighted ©.