2017-12-21 10:00:00

Paven ved audiensen: Messen er et kærlighedsmøde med Kristus


Ved generalaudiensen onsdag fortsatte pave Frans sin katekese om den hellige messe og indledte en række af betragtninger over forskellige dele af liturgien.
 
Pave Frans begyndte sin katekese med at tale om de indledende riter, hvis formål er at sikre, at de troende, som er forsamlet "kan danne et samfund, og være lydhøre over for Guds ord og fejre eukaristien værdigt.”
Paven sagde også, at det ikke var godt at komme for sent til liturgien sent og man skulle være påpasselig med at komme i tide for at opfylde den forpligtelsen det er at deltage i messen. Vi skulle snarere planlægge, så vi ankommer før tid for at "forberede vores hjerte til dette rite, til denne fest i fælleskabet. "
 
Præsternes og ministranternes handlinger i begyndelsen af ​​messen, især venerationen af alteret, er "meget betydningsfuld", sagde paven, selv om de risikerer at gå ubemærket hen.
De udtrykker, allerede i begyndelsen af ​​liturgien "at messen er et møde med Kristus i kærlighed.”
 
Umiddelbart efter venerationens af alteret gør celebrant og folket korsets tegn, hvilket indikerer, at hver bøn "bevæger sig så at sige i den hellige treenigheds rum. Den hellige fader opfordrede forældre og bedsteforældre til at lære børn at være dygtige til at gøre korsets tegn og forklare dem at ved at korse sig stiller de sig under korsets beskyttelse.
Celebranten giver derefter en liturgisk hilsen, som folket reagerer på ved at svare: "Og med din ånd." 
Dette sagde paven, er starten på "en symfoni", hvor alle dem, der deltager i liturgien, erkender, at de er "animerede af en og samme ånd og med samme formål. "Denne dialog mellem præst og mennesker" manifesterer kirkens mysterium når den er forsamlet.
 
Dette fører derefter strakt til "et meget rørende øjeblik”, nemlig syndsbekendelse, hvor alle tilstedeværende overvejer deres egne synder, men endnu vigtigere, sagde paven, at de selv er syndere. 
"Hvis eukaristien virkelig går påskemysteriet nærværende" fortsatte han, “så er det første vi må gøre at erkende at er i en dødelig situation for at kunne rejse os med ham til nyt liv." 
“Dette, sagde paven , “hjælper os med at erkende, hvor vigtig synderkendelse er."
Pave Frans afsluttede sin katekese med løftet om at fortsætte sine betragtninger over den hellige messe i hans kommende katekeser.







All the contents on this site are copyrighted ©.