2017-09-15 15:11:00

Paven: Kontemplér Jomfru Marias Smerter


Pave Frans’ prædiken ved morgenmessen i Casa Santa Marta i morges tog udgangspunkt i festen for Jomfru Marias Smerter, som kirken fejrer den 15. september.
 
Overvejelser over Jesu Moder
 
Vi skal overveje Jesu Moder, sagde paven, vi skal overveje "dette modsigelsens tegn, for Jesus er sejrsherre, men han er det på korset". Dette er en modsigelse, sagde han, som vi ikke kan forstå. "Det kræver tro at forstå det, i det mindste at komme tæt på eller til forståelse af dette mysterium".
 
Den første discipel
 
Maria vidste det og levede hele sit liv med et gennemboret hjerte. "Hun fulgte Jesus og hørte folks kommentarer, nogle gange for ham, andre gange imod ham. Men hun var altid lige bag sin søn. Derfor kalder vi hende den første discipel ". Det var Marias bekymring, fortsatte pave Frans, der førte til dette “modsigelsens tegn" i hendes hjerte.
 
Ved foden af ​​korset
 
Hun var der ved afslutningen, i stilhed ved korsets fod og så på sin søn. Måske hørte hun kommentarer som: "Se, der er moderen til en af ​​de tre forbrydere". Men sagde paven, hun "viste sit  ansigt for sin søn".
 
"Se der er dine børn"
 
Pave Frans sagde, at han talte disse få og enkle ord for at hjælpe os med at overveje dette mysterium i stilhed. I dette øjeblik under korset fødte Maria Kirken og til os alle: "Kvinde", siger hendes søn, "se der er dine børn". Han siger ikke "mor", siger han "kvinde". Denne stærke og modige kvinde var der for at sige: "Dette er min Søn. Jeg fornægter ham ikke ".
 
Et kald til kontemplation
 
Dagens evangelium er mere et kald til kontemplation end refleksion, sagde pave Francis. 
”Må Helligånden", konkluderede han, "være den, der fortæller hver enkelt af os, hvad vi har brug for (at høre)".







All the contents on this site are copyrighted ©.