2017-05-04 09:37:00

Påven: Be rosenkransens enkla bön


Vid slutet av onsdagsaudiensen hälsade påven Franciskus på ungdomar, sjuka och nygifta och inbjöd till att be om Jungfru Marias himmelska förböner, särskilt under maj månad.

Påven sa: “Kära ungdomar! Lär er att be rosenkransens enkla och effektiva bön! Kära sjuka! Må Jungfru Maria stödja er i smärtsamma stunder! Kära nygifta! Efterlikna hennes kärlek till Gud och sin nästa!"

Påven rekommenderar ofta de troende att be rosenkransen och kallar den de enklas och helgonens bön. Dominikanerna började be denna enkla och djupa bön på 1200-talet och sedan dess rekommenderas den av påvarna. Påven Franciskus skänker ofta rosenkransar till dem han träffar. Han sa en gång att ”Jungfrun är alltid nära sina barn och redo att hjälpa oss när vi ber”.

Många troende av olika nationaliteter och åldrar ber denna bön när de samlas på Petersplatsen och några av dem berättar här om sina erfarenheter av rosenkransbönen för Vatikanradion:

”Jungfru Maria är allas mor. Det är som att ha en mamma från himlen som skyddar oss”.

“Jag tror att hon är en viktig referenspunkt för oss alla i vardagen”

“Jag är väldigt bunden till Jungfru Maria för att hon representerar godhet, moderlig kärlek och allt som är ren kärlek”.

“I vårt liv i familjen är hon väldigt viktig för att hon stödjer oss när vi behöver det och ger oss hopp och styrka att gå vidare. Så Jungfru Maria betyder tillit, hopp och gemenskap i glädje och smärta.”

“För mig är Jungfru Maria jätteviktig! Jag kommer från Mexiko och jag tror att Jungfru Maria  ger en särskild välsignelse under maj månad till familjer och kvinnor”.

“Marias månad är den finaste för att alla blommor blommar. Jag är från Brasilien. Kyrkorna är överfulla för att människorna är glada över att Jungfru Maria för oss till Jesus och uppståndelsen. Efter påsken har vi den här månaden för att sjunga vårt lov till Gud, för Jesus, genom Jungfru Maria som medlare. Det är hon som hjälper oss att förstå mycket och att leva för det väsentliga – att vara Maria. Det är inte bara en fromhet. De marianska andliga övningarna under maj månad är en erfarenhet med Maria, en vandring tillsammans med henne, för att efter att hon lidit med sitt liv njuta av uppståndelsens härlighet.”

Är rosenkransen en tröst för dig? ”Ja, verkligen! Särskilt i svåra stunder hjälper hon oss att ta itu med livets problem.”

”Jag ber till Jungfru Maria varje dag!”








All the contents on this site are copyrighted ©.