2017-03-21 13:56:00

Påven under Angelus "Söker vi källor med smutsigt vatten som inte kan släcka törsten?"


Påven är nära befolkningen i Peru, som har drabbats hårt av förödande översvämningar. Direkt efter sin Angelusbön på söndagen vid tolvslaget uttryckte han sin vädjan om hjälp till de utsatta. På fastans tredje söndag reflekterade påven över vikten av bön under fastan, ett hjärta till hjärta i dialog", och att agera som försoningens hantverkare.

Med dagens evangelietext i tanken talade påven om hur viktigt det är att  återupptäcka värdet av dopet. Med utgångspunkt från mötet mellan Jesus och den samariska kvinnan, underströk påven att ”vattnet som ger evigt liv i våra hjärtan tog vi emot på vår dopdag då Gud förvandlade oss och fyllde oss med sin nåd."

"Men det kan hända att vi har glömt bort denna stora gåva, eller reducerat den till en sida i våra personuppgifter. Kanske är vi på jakt efter brunnar vars vatten inte kan släcka vår törst. Vi kanske har glömt det verkliga vatten, på jakt efter brunnar med smutsigt vatten.”

Påven sa att dagens evangelium riktar sig till oss alla, inte bara till den samariska kvinnan: ”Naturligtvis känner vi redan till Kristus, men vi kanske inte har mött honom. Vi vet vem Jesus är, men vi har inte personligen träffat honom, talat med honom och vi har ännu inte erkänt Honom som vår Frälsare.”

”Fastan är ett bra tillfälle att närma sig honom, att möta honom i bön i ett samtal hjärta till hjärta, tala med honom, lyssna till honom. Det är ett bra tillfälle att söka hans ansikte i ansiktet på lidande systrar och bröder. På detta sätt kan vi förnya oss i dopets nåd, släcka vår törst vid den källa som Guds Ord och hans Helige Ande är; och så upptäcka glädjen i att vara försoningens och fredens hantverkare i vår vardag.”

Omedelbart efter Angelus, försäkrade påven Francesco om sin "närhet till Perus kära befolkning, som har drabbats hårt av förödande översvämningar. Jag ber för offren och för dem som arbetar med hjälpinsatser ".








All the contents on this site are copyrighted ©.