2017-01-27 17:10:00

Påvens predikan i Sankta Marta "Gud förlåter inte om vi vägrar låta oss förlåtas"


Under måndagens mässa i Sankta Martas kapell talade påven Franciskus om tre aspekter i Kristi prästdöme. Kristus offrade sig själv, en gång för alla, för syndernas förlåtelse, och medlar nu för oss inför Fadern och han kommer tillbaka för att ta med oss till Fadern. Påven varnade även för den oförlåtliga hädelsen, den mot den Helige Ande.

Påven utgick från läsningen ur Hebreerbrevet som handlar om Kristus som medlare i Guds förbund med människorna. Jesus är översteprästen. Kristi prästdöme är det största undret, som får oss att sjunga en ny sång till Herren, som man läste i den dagens responsorial psalmen.

Kristi prästdöme äger rum i tre steg, sa påven Franciskus. Det fösta är inlösen: medan prästerna i det gamla förbundet offrade varje år, offrade sig Kristus en gång för alla, för syndernas förlåtelse. Genom detta under ledde han oss åter till Fadern, och återskapade harmoni i skapelsen, noterade den helige fadern. Det andra undret är det Herren gör för oss nu, det vill säga att be för oss. Medan vi ber här, ber han för oss, för var och en av oss. Nu, levande inför Fadern, medlar han för oss, för att tron inte ska dö. Vi ber prästerna att be för oss för att vi vet att deras bön, särskilt under mässoffret har en stor kraft. Det tredje undret är Kristi återkomst, och den gången är det inte i relation till synden, utan för att göra sitt kungarike definitivt, när han tar oss alla till Fadern.

Påven fortsatte att tala om motsatsen till undret i Kristi prästdöme, den oförlåtliga hädelsen, som han kallade det:

Det kan vara svårt att höra Jesus säga dessa saker, men Han säger det och om Han säger det är det sant. ”Sannerligen, människorna skall få förlåtelse för allt, för sina synder och för sina hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” (Mark 3,28.29)

Vi vet att Herren förlåter allt om vi öppnar hjärtat - allt! - oavsett synder och hädelser - det stär att även hädelser skall förlåtas!, sa påven, men inte hädelser mot den Helige Ande.

Påven förklarade att den oförlåtlig hädelsen mot den Helige Ande, är att inte låta sig förlåtas, och han hänvisade till Jesu prästerliga smörjelse, som den helige Ande gav honom i Marias livmoder, och hur prästerna tar emot smörjelsen under ordinationen.

Även Jesus har som överstepräst fått denna smörjelse, Marias kött genom den Helige Andes Verk var hans smörjelse. Den som hädar över detta, hädar över Guds kärlek, som är inlösen och återskapande, en hädelsen över Kristi prästdöme. Herren förlåter allt, men den som hädar över detta är stängda för Guds förlåtelse. Han vill inte bli förlåten! Han låter sig inte förlåtas. Detta är den hemska hädelsen mot den Helige Ande: att inte låta sig förlåtas, för att man förnekar Jesu prästerliga smörjelse, som gjorde den Helige Ande genomförde..

Sammanfattningsvis sa påven att under mässan är det viktigt att tänka på att på altaret är Jesu första prästdöme närvarande, när han ger sitt liv för oss; även hans andra prästdöme, då han i mässoffret ber för oss, och även Jesu tredje prästadöme, när han kommer till oss och ger oss hoppet om härligheten. Detta är vår underbara  tro under mässan. Vi ber om Herrens nåd att vi aldrig stänger våra hjärtan, aldrig någonsin, för detta under, denna enorma gåva. 








All the contents on this site are copyrighted ©.