2017-01-24 14:17:00

Påvens Angelus "Du möter Herren i din vardag, inte på extraordinära sätt och platser"


Under söndagens Angelus på Petersplatsen reflekterade påven Franciskus över dagens evangelietext ur Matteus 4:e kapitel som berättar om början av Jesu förkunnelse, i Galileen. Jesus började från den geografiska periferin i förhållande till Jerusalem, sa påven. ”Det var verkligen inte i Galileen som man förväntade sig att frälsningshistorien skulle börja.

”Jesu budskap återspeglar Johannes Döparens förkunnelse om "himmelriket" (v. 17). Detta rike når man inte genom att upprätta en ny politisk makt, utan genom uppfyllandet av förbundet mellan Gud och hans folk som ska påbörja en tid av fred och rättvisa. För att stärka detta förbund med Gud, är alla kallade till att konvertera och förändra sitt sätt att tänka och leva. Detta är viktigt: att konvertera förändrar inte bara människors sätt att leva, utan också deras sätt att tänka. Det är en förändring av tanken. Du ändrar inte dina kläder, utan dina vanor!”

Vad skiljer Jesus av Johannes döparen är stil och metod. Jesus väljer att vara ett resande profet. Han väljer inte att invänta människor, utan rör sig och går de till mötes. Jesus är alltid på väg!”, sa påven och påminde om Jesus längst Galileiska sjön, där han förkunnar Guds rike och söker följeslagare att knyta till hans frälsningsuppdrag, bland andra två fiskarbröder, Andreas och Simon.

””Kom och följ mig. Jag skall göra er till människofiskare”, (v. 19). Kallelsen nådde dem mitt i deras dagliga verksamhet: när Herren uppenbarar sig för oss är det inte extraordinärt eller uppseendeväckande, utan i vårt dagliga liv. Det är där vi hittar Herren, och det är där han gör sig till känna och vi känner hans kärlek i våra hjärtan, och det är där - med det dagliga samtalet med honom i vardagen – som våra hjärtan förändras.”

Vi kristna i dag, har glädjen att förkunna och vittna om vår tro, tack vare denna första förkunnelse, tack vare att det fanns ödmjuka och modiga män som svarade generöst på Jesu kallelse, och genast följer honom. På den så otänkbara platsen som en sjöstrand föddes den första gemenskapen av Kristi lärjungar. Vetskapen om detta bör inspirera oss att föra budskapet om Jesus kärlek och ömhet till de mest ogenomträngliga och resistenta sammanhangen. Sprid Guds Ord i alla periferier!!!”, avslutade påven Franciskus sin Angelus och bad Jungfru Maria hjälpa oss att tjäna Guds rike.  








All the contents on this site are copyrighted ©.