2017-01-19 08:36:00

Påven: Jag blir rörd när jag tänker på den ekumeniska bönen i Lund


”Gemenskap, försoning och enhet är möjligt. Som kristna har vi ett ansvar för detta budskap och vi måste vittna om det i våra liv”. Detta sa påven Franciskus under onsdagsaudiensen då han särskilt hälsade på de tyska pilgrimerna. Här följer hela hälsningen:

"En hälsning till de tyskspråkiga pilgrimerna. Vi början av denna  Bönevecka  för kristen enhet vill jag särskilt hjärtligt välkomna delegationen för den europeiska ekumeniska vandringen som leds av Annette Kurschus. Kära bröder och systrar, ert besök i Rom är ett viktigt ekumeniskt tecken som uttrycker  gemenskapen oss emellan och som vi har uppnått genom de senaste decenniernas dialog. Kristi evangelium står i centrum i våra liv och enar personer som talar olika språk, bor i olika länder och lever sin tro i olika församlingar.

Jag blir rörd när jag tänker på den ekumeniska bönen i Lund i Sverige 31 oktober förra året. I andan av detta gemensamma reformationsminne ser vi mer till det som enar än det som skiljer oss åt och vi fortsätter vandringen tillsammans för att fördjupa vår gemenskap och göra den mer synlig.

I Europa är denna gemensamma tro på Kristus som ett hoppets röda tråd: vi hör till varandra. Gemenskap, försoning och enhet är möjlig. Som kristna har vi ett ansvar för detta budskap och vi måste vittna om det i våra liv. Må Gud välsigna denna vilja till enhet och följa alla personer som vandrar på enhetens väg." 








All the contents on this site are copyrighted ©.