2016-12-25 12:36:00

Pavens juleprædiken: Sig tak til Gud.


“For Guds nåde er blevet åbenbaret til frelse for alle mennesker« (Tit 2:11). 
 
Ordene fra apostlen Paulus afslører denne hellige nats mysterie: Guds nåde er blevet åbenbaret, hans gave er gratis; i barnet, som gives til os kommer Guds kærlighed syne.
 
Det er herlighedens nat, den herlighed, som englene proklamerede i Bethlehem og også af os i dag over hele verden. 
 
Det er en ​​glædens nat, fordi fra denne dag og fremover, og til alle tider, er den uendelige og evige Gud den Gud, der med os: han er ikke langt væk, vi behøver ikke søge efter ham i himlene eller mystiske forestillinger; han er nær ved os, er han blevet mennesket og ønsker aldrig distancere sig fra vores menneskelighed, som han har gjort til sin egen. 
Det er lyset nat: det lys, som Esajas profeterede om (jf 9: 1), som ville oplyse dem, der vandre i mørket, har blevet åbenbaret for hyrderne i Betlehem og indhyllede dem(jf Lk 2: 9).
 
Hyrderne opdager simpelthen, at “et barn er os født" (Er 9: 5), og de forstår, at al denne herlighed, al denne glæde, alt dette lys viser frem mod et bestemt punkt, at tegn, som englen anviste dem: 
" du skal finde et barn svøbt og liggende i en krybbe "(Luk 02:12). 
 
Dette er det stadige det varige tegn for at finde Jesus. Ikke bare dengang, men også i dag. 
 
Hvis vi ønsker at fejre jul på ægte vis, er vi nødt til at tænke over dette tegn: den lille nyfødtes skrøbelige enkelhed, sagtmodigheden, hvor han ligger, ømheden i svøbet. 
 
Gud er der.
 
Med dette tegn åbenbarer evangeliet et paradoks: det taler af kejseren, guvernøren, dens tids mægtige, men det er ikke der Gud er til stede; 
Han viser sig ikke ud i den store sal i et kongeligt palads, men i staldens fattigdom; ikke i promp og pragt, men i livets enkelhed; ikke i magt, men i en lidenhed, som overrasker. 
 
For at opdage ham, er vi nødt til at gå derhen, hvor han er: vi er nødt til at bøje os, ydmyge os, gøre os små. 
 
Det barn, som er født udfordrer os: han kalder os til at lægge flygtige illusioner bag os og gå til essensen, at give afkald på vores umættelige krav, til at opgive vores endeløse utilfredshed og sorg over noget vi aldrig får. 
Det vil hjælpe os til at lægge disse ting bag os for at fred, glæde og meningen med livet i Gudsbarnets enkelhed.
 
Lad os tillade barnet i krybben at udfordre os, men lad os også tillade os at blive udfordret af de børn i verden i dag, som ikke ligger i en barneseng og bliver kærtegnet med hengivenhed af en mor og far, men snarere lider under tarvelige "krybber der fratager dem værdighed": 
 
Det vil sige dem, som må skjule sig under jorden for at undslippe bombardementer, dem som bor på fortovene i storbyer eller på bunden af ​​en båd overlæsset med indvandrere. 
 
Lad os tillade os selv at blive udfordret af de børn, der ikke blivet tilladt at blive født, af dem, der græder, fordi ingen stiller deres sult, af dem, der har ikke legetøj i deres hænder, men snarere våben.
 
Julens mysterie, som er lys og glæde, anfægter og foruroliger os, fordi det på en gang både er et mysterium af håb og sorg. 
 
Det bærer i sig en oplevelse af ​​sorg, fordi kærligheden ikke modtages, og livet kasseret. 
 
Det skete for Josef og Maria, der blev mødt af en lukket dør, og lagde Jesus i en krybbe, "fordi der var ikke plads til dem i herberget" (v. 7). 
 
Jesus blev allerede ved sin fødsel afvist af nogen og blev af mange andre anset for at være ligegyldig. Også i dag kan eksisterer den samme ligegyldighed, når julen bliver en fest, hvor hovedpersonerne er os selv, i stedet for Jesus; 
Når lysene, der er købt i julehandlen kaster skygger over Guds; når vi har travt med gaver, men er kolde over for dem, der er marginaliserede.
 
Alligevel er julen hovedsagelig en oplevelse af håb, fordi, trods de mørkere aspekter af vores liv, stråler Guds lys. 
Hans blide lys skræmmer os ikke t; Gud, som er forelsket i os, drager os til sig selv med sin ømhed, født fattig og skrøbelig iblandt os, som en af ​​os. 
 
Han er født i Betlehem, som betyder “brødets hus". 
 
På den måde synes han at fortælle os, at han er født som brød for os; han komme ind i livet for at give os sit liv; han kommer ind i vores verden for at give os sin kærlighed. 
 
Han kommer ikke til at fortære eller at befale, men for at nære og tjene. 
 
Der er således en direkte linje, der sammenføjer krybben og korset, hvor Jesus bliver brødet, der brydes: det er den direkte linje af kærlighed, som bliver givet, og som frelser os, der bringer lys til vores liv, og fred til vores hjerter.
 
Hyrderne forstod dette i denne nat, De var blandt dens tids marginaliserede. 
 
Men ingen er marginaliseret i Guds øjne, og det var netop dem, som var inviteret til Jesu fødsel.
 
De, der følte sig sikre på sig selv, selvfede, var hjemme med deres ejendom; hyrderne i stedet “skyndte sig derhen" (jf Luk 2:16). 
 
Lad os tillade os også at blive udfordret og kaldt på i aften af ​​Jesus. 
 
Lad os gå til ham med tillid og fra dette punkt i os, hvor vi føler os marginaliseret, fra vores egne begrænsninger. 
 
Lad os røre den ømhed, som frelser. Lad os rykke tæt på Gud, som rykker tæt på os, lad os holde pause for at se på krybben, og forestille os Jesu fødsel: lys, fred, yderste fattigdom, og afvisning. 
 
Lad os gå ind til den rigtige Jesu Fødsel sammen med hyrderne, og lad os tage alt det som vi er med til Jesus, vores fremmedgørelse, vores uhelede sår. 
 
Så kan vi - i Jesus vil - vi nyde smagen af julens sande ånd: skønheden ved at være elsket af Gud. 
 
Med Maria og Josef stopper vi op foran krybbe, foran Jesus der er født som brødet i mit liv. 
 
Men vi overvejer hans ydmyge og uendelig kærlighed,  så lad os sige til ham: tak, tak fordi du har gjort alt dette for mig.







All the contents on this site are copyrighted ©.