2016-12-06 13:30:00

Påven under Angelus "Advent är tid för samvetsrannsakan och omvändelse"


”Guds rike är mitt bland er.” Den andra Advent belyser Johannes Döparen, och under sin reflektion på Petersplatsen vid tolvslaget på söndagen, fokuserade påven Franciskus på denne adventsgestalt, som förkunnade "Omvänd er, för himmelriket är nära" (Matt 3,2). Påven sa:

"Med samma ord började Jesus sin mission i Galileen (jfr Matt 4:17); och det kom även att bli det budskap som lärjungarna förkunnade när deras mission började (jfr Matt 10,7). Evangelisten Matteus beskriver på detta vis Johannes Döparen som den  som bereder vägen för Kristi ankomst, och lärjungarna som Jesu efterföljare i förkunnelsen – samma glada förkunnelse, "Guds rike är nära, det är mitt bland oss!”"

Påven Franciskus underströk hur det är mycket viktiga ord - "Guds rike är bland er": ”Detta är det centrala budskapet i all kristen mission. När en missionär förkunnar Jesus, utövar han inte proselytism, nej han bara berättar: "Guds rike är bland er". Missionären bereder vägen för Jesus, för hans möte med sitt folk.”

”Men vad är detta Guds rike, himmelriket? De är synonymer. Vi tänker genast på livet efter detta, på det eviga livet. Naturligtvis är det sant, Guds rike sträcker sig oändligt bortom jordelivet, men den goda nyheten som Jesus kommer med - och som Johannes talade om på förhand - är att Guds rike inte är något vi väntar på i framtiden: det har närmat sig, det finns på något sätt redan här, och vi kan redan nu erfara dess andliga kraft. "Guds rike är mitt bland er", säger Jesus. Gud kommer att upprätta sitt välde i vår historia, varje dag i våra liv; och där Guds rike accepteras med tro och ödmjukhet, där gror kärlek, glädje och frid.”

”Villkoret för att bli en del av detta rike är att förända våra liv, det vill säga konvertera, omvända oss varje dag, ett steg framåt varje dag ... det rör sig om att lämna den bekväma men vilseledande vägen, avgudavägen som denna värld erbjuder med framgång till varje pris, makt på bekostnad av de svaga, törst efter rikedom, och njutning till varje pris. Och istället välja Herrens väg, som inte kommer att ta ifrån oss vår frihet, men ge oss sann lycka. Med Jesu födelse i Betlehem, är det Gud själv som har kommit för att bo hos oss, för att befria oss från själviskhet, synd och korruption, eftersom dessa är attityder som tillhör djävulen: leta efter framgång till varje pris; att söka makt på bekostnad av de svagaste, att törsta efter rikedom och söka njutning till varje pris.”

Julen är en stor glädje, även yttre, men i första hand en inre glädje som behöver en andlig förberedelse. Låt oss under advent, styras av Johannes Döparens uppmaning: "Bana väg för Herren, gör hans stigar raka" (v. 3). Vi förbereder vägen för Herren och gör hans stigar raka, när vi rannsakar vårt samvete och ser över våra attityder, för att jaga bort de syndiga attityderna som jag nämnde, och som inte är av Gud.”

"Må Jungfru Maria förbereda oss inför mötet med den stora Kärlek som Jesus ger, och som på julafton blev liten liten, som ett frö som faller till jorden. Jesus är detta frö: Guds rikes utsäde", avslutade påven Franciskus sin reflektion under Angelus den andra Advent. 








All the contents on this site are copyrighted ©.