2016-12-01 13:52:00

Påven i Sankta Marta "de ödmjuka är de som tror sig minst och gläds i Herren"


När påven Franciskus firade sin morgonmässa i Sankta Martas kapell i Vatikanen på tisdagen, talade han om de små, de ödmjuka och att det är till dem som Herren avslöjar sitt frälsningsmysterium.

Påven utgick från dagens evangelietext för att visa hur Herren visar att de som förstår hans mysterier är inte de lärda och kunniga, utan dem med ödmjuka hjärtan. Även i den första läsningen talar profeten Jesaja om en liten knopp Jesse rot, inte en stor befrielsearmé. Huvudpersonerna i jul är de små, de ödmjuka:

"Vid jul får vi se denna litenhet: ett barn, ett stall, en mamma, en pappa ... De små. Stora hjärtan men ödmjuka i sina attityder, med gudsfruktan som inte är samma sak som rädsla för Gud. Gudsfruktan är ödmjuk vördnad.”

”Bara de små har förmågan att fullt ut leva denna ödmjukhet, denna gudsfruktan, för att de upplever att de vandrar med Herren, att han ger dem kraft att gå vidare.”

Påven Franciskus fortsatte att förklara:

”Att leva den denna ödmjukhet, den kristna ödmjukheten, är att ha denna gudsfruktan, som jag vill understryka inte handlar om rädsla, utan snarare dimensionen: ’Du är Gud, jag är en person, jag fortsätter framåt med livets små saker, men i Din närvaro och jag försöker vara oklanderlig’. Ödmjukhet är de minstas dygd, den sanna ödmjukheten, inte den som man kan lägga till sig teatraliskt, som den som sa ’jag är ödmjuk och stolt över att vara det’. Nej, det är inte sann ödmjukhet. Ödmjuk är den lilla som vandrar i Herrens närvaro, som inte talar illa om andra, utan bara tjänar och känner sig minst av alla. Däri ligger hans kraft.”

Påven talar om Jungfru Marias ödmjukhet, denna unga flicka som Gud såg och sände sin Son till, och som genast därefter beger sig till sin kusin för att hjälpa henne föda, och inte berättar om det som har hänt henne. Detta är ödmjukhet, att vandra i Herrens närvaro, så glad över att veta att Gud ser på en, överlycklig just för att hon är ödmjuk.

Påven avslutade med att påpeka denna glädje i dagens evangelium, Lukas 10, 21-24, då Jesus jublar i glädje över att Gud uppenbarar hans mysterium för de ödmjuka: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn. Ja, fader, så har du bestämt ( Luk 10, 21).

”Låt oss be om ödmjukhet och gudsfruktan, dessa nådagåvor, att få vandra i Herrens  närvaro och försöka vara klanderfria. Med denna ödmjukhet, kan vi vara vaksamma i bön, flitiga i broderlig kärlek och jublande glada i vår lovsång”, avslutade påven Franciskus. 








All the contents on this site are copyrighted ©.