2016-11-16 17:36:00

Påven i Sankta Marta "Ljumma kristna har förlorat Gud ur sikte"


I sin predikan i Sankta Martas kapell på tisdagen varnade påven Franciskus som så många gånger tidigare för att vara ljumma kristna, ”för då är Herren ur sikte”. Påven förklarade att Herren försöker alltid att tillrättavisa oss, att väcka vår ljumma själ till liv, bedövad av bekvämlighet. Han uppmanade den lilla skaran troende som närvarade vid mässan att urskilja när Herren knackar på vår dörr.

Påven Franciskus utgick från den första läsningen ur Uppenbarelseboken i vilken aposteln Johannes riktar sina ord till församlingen i Laodikeia, för att understryka risken med ljumhet i kyrkan, lika farligt idag som i den första kristna gemenskapen. Påven påpekade  hur Herren använder starka ord, för att tillrättavisa en ljum troende, "kristna som varken är kalla eller varma". Till dem säger han: "Men nu är du ljum och varken varm eller kall, och därför skall jag spy ut dig ur min mun.”

”Herren förmanar det där substanslösa lugnet som finns hos de ljumma”, sa påven. ”En sinnesfrid som bedrar.”

Vad tänker den ljumma, jo det säger Herren oss. Han tror att han är rik, och att han inte behöver någonting, och därför är han lugn. Det lugnet bedrar. När själen i en kyrka, i en familj, i ett samhälle, är lugn, finns det ingen Gud.”

Påven varnar för att somna i sin ljumhet, i tron ​​att inte behöva något, attman inte skadar någon: ”Herren definierar de som tror sig rika, för eländiga och omkansvärda, och förklarar att Han gör det av kärlek, för att de ska upptäcka den sanna rikedomen, som bara han kan ge:

"Det handlar inte om den själsliga rikedom som du tror dig ha i lugn och ro för att du är god, och gör goda saker: nej en annan rikedom, som kommer från Gud, som alltid bär ett kors, som alltid medför storm, och alltid ger själen en viss oro.

Gud uppmanar till att hos honom ”köpa vita kläder för att  klä sig och dölja sin skamliga nakenhet: den ljumma inser inte att de är nakna, som i berättelsen om den nakna kejsaren i kejsarens nya kläder, vilket ett barn uppmärksammar honom på: "Men kejsaren är naken!" ... De ljumma är nakna."

De ljumma förlorar förmågan att begrunda, förmågan att se Guds stora och vackra saker. Det är därför som Herren försöker få dem att vakna upp, och hjälpa dem att kovertera”, sa påven och underströk hur viktigt det är att vara lyhörda och höra när Herren som står vid vår port och knackar på.

”Det finns kristna som inte märker när Herren knackar på, för allt ljud är detsamma för dem. Herren står framför oss för att bli inbjuden.

”Herren ... är alltid inför oss i kärlek, eller för att korrigera oss, eller för att bjuda in oss på middag eller för att bli inbjuden. Han kommer för att säga "Vakna!". Han kommer och säger: "Öppna!". Han kommer för att säga: "Kom ner!".”

”Kan jag urskilja i mitt hjärta när Herren säger ”vakna!” till mig? När han säger "öppna"?, med den frågan lämnade påven åhörarna och sa: ”Må den Helige Ande ge oss nåden att urskilja Herrens kallelser.”








All the contents on this site are copyrighted ©.