2016-09-21 10:40:00

Paven i Assisi: Bøn og ikke politiske forhandlinger skaber fred


I anledning af 30-året for Verdensdagen for fredsbøn besøgte pave Frans i går Assisi, hvor en række ledere af de store verdensreligioner var forsamlet for at bede for fred. Fredsbønnen i Assisi er en årlig tilbagevendende begivenhed, som blev indstiftet af den hellige Johannes Paul II i 1986.
 
Under gårsdagens program besøgte pave Frans den hellige Frans af Assisis grav i byens store basilika og bageftter talte han ved bønsceremoni udenfor på pladsen, hvor de religiøse ledere var forsamlet.
 
Ved den hellige Frans grav' mediterede paven over Guds kærlighed, som mennesker ikke gengælder. 
Paven Frans tog udgangspunkt i den lidende Kristus på korset, der siger at han tørster. Ikke bare efter vand, men efter sine skabningers kærlighed: 
" 'Kærligheden er ikke elsket'. Det var denne kendsgerning som generede den hellige Frans. Af kærligheden til den lidende Herre, skammede Frans sig ikke over at sørge dybt og inderligt. Den samme følelse være i vore hjerter når vi kontemplerer den korsfæstede Kristus, som tørster efter kærlighed", sagde paven under meditationen og fortsatte: "Herrens tørst bliver stillet ved vores medfølende kærlighed, han lidelse lindres, når vi i hans navn, tager os af en andens lidelse."
 
I sin tale på pladsen uden for basilikaen, hvor de religiøse ledere var forsamlet for at bede for fred, var pavens tema igen tørst - efter fred:
"Verden i dag tørster virkelig efter fred. I mange lande lider mennesker på grund af krig, som altid er årsag til lidelse og fattigdom. De har alle en stor tørst efter fred. Vi ønsker ikke at disse tragedier skal blive glemt", indledte paven og forsatte: "Vi har ingen våben. Men vi tror på den stille og ydmyge styrke i bønnen. På denne dag bliver tørsten efter fred til en bøn til Gud om at krige, terrorisme og vold må stoppe. Den fred, som vi påkalder fra Assisi er ikke bare en protest imod krig, den er heller ikke et resultat af forhandlinger, politiske kompromisser og økonomisk studehandel. Den er et resultat af bøn. Vi søger, som er al kilde til fællesskab, fredens klare kilde, som menneskeheden tørster efter: disse kilder strømmer ikke fra stolthedens og de personlige interessers ørken. Fred betyder tilgivelse, frugten af omvendelse og bøn, som fødes indeni os og som i Guds navn gør den muligt at helbrede gamle sår", sagde paven.







All the contents on this site are copyrighted ©.