2016-08-08 09:56:00

Påven vid Angelus: Ta uppmärksamt emot Herren


Under Angelus på söndagen utgick påven Franciskus från dagens läsning, Lukasevangeliet 12:32 och han förklarade att Jesus här talar om en attityd som leder till ett liv fyllt av goda gärningar. Jesus säger i vers 33 ”Sälj vad ni äger och ge åt de fattiga. Skaffa er en penningpung som inte slits ut, en outtömlig skatt i himlen, dit ingen tjuv kan nå och där ingen mal förstör.”

Detta handlar om att ge allmosor och inte fästa sig vid sina egna saker utan enligt  Guds logik uppmärksamma andra – kärlekens logik. Påven sa: ”Vi kan fästa oss väldigt mycket vid pengar och äga mycket, men i slutändan kan vi inte ta det med oss. Kom ihåg att begravningssvepningen inte har fickor”.

Påven sa att Jesus lär oss att vara uppmärksamma: ”Saliga de tjänarna, eftersom deras herre finner dem vakna när han kommer. Sannerligen, han skall fästa upp sina kläder och låta dem lägga sig till bords och själv gå och passa upp dem.” (vers 37)  . Påven sa att detta betalar sig för att vid banketten i Guds rike kommer Han själv att servera: Om vi tänker närmare gör Han det redan nu, varje gång vi möter Herren i bön eller när vi hjälper fattiga och framförallt i eukaristin där vi tar emot Kristi ord och kropp.

Jesus ber lärjungarna att vara uppmärksamma: ”Var beredda, också ni, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen.” (vers 40) och påven sa att lärjungen är den som väntar uppmärksamt på Herren.

I den första liknelsen utför förvaltaren sin plikt och får sin belöning. I den andra straffas han för att han missbrukade sin auktoritet och slog tjänarna sa påven och sammanfattade: ”Vi är alla tjänare, syndare och barn: Han är den ende Fadern”

“Jesus påminner oss idag om att väntan på den eviga saligheten inte befriar oss från åtagandet att göra världen mer rättvis och mer beboelig. Tvärtom är det just vårt hopp om att komma till Hans rike som uppmuntrar oss att arbeta för att förbättra villkoren för livet på jorden, särskilt för våra svagaste bröder och systrar. Må Jungfru Maria hjälpa oss att inte vara ”tillplattade” personer och samhällen i nuet eller ännu värre, nostalgiska för det förflutna, utan riktade mot Guds framtid och mötet med Honom, vårt liv och vår framtid.”

Efter Angelus talade påven om kriget i Syrien och sa att det är oacceptabelt att så många värnlösa civila och även många barn faller offer och får betala priset för stängda hjärtan och ovilja från makthavares sida att uppnå fred. Påven uppmanade alla att tyst be för dem och sedan be Ave Maria.








All the contents on this site are copyrighted ©.