2016-05-16 17:59:00

Årets sista Regina Coeli "Den Helige Anden håller Jesus undervisning levande"


Efter den helig mässan i Peterskyrkan på Pingstdagen bad påven Franciskus årets sista Regina Coeli, då kyrkan nu återgår till Angelusbönen vid tolvslaget. Till de troende som samlats på Petersplatsen och som därifrån hade kunnat följa mässa på storbildsskärmarna, sa påven att Pingsthögtiden infaller 50 dagar efter Kristi uppståndelse, med en liturgi som inbjuder oss att öppna våra sinnen och våra hjärtan för den Helige Ande, den första och största gåvan till oss i och med hans uppståndelse, som han vid flera tillfällen lovade sina lärjungar.

Denna gåva, som Jesus själv bad Fadern om till Fadern, vilket framgår av dagens evangelietext ur Johannesevangeliet: ” Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud. Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande" (Joh 14,15-16).

Påven förklarade att ”dessa ord påminner oss först och främst om att kärlek till en person, och även till Herren, är inte något som man uttrycker i ord, utan i handling.”

”Även att hålla buden ska tolkas i existentiell mening, så att hela ens liv är inblandat.  Att vara kristen innebär inte att till tillhöra en viss kultur eller ansluta sig till en viss lära, utan snarare binda sitt eget liv, i alla dess aspekter, till Jesu person och genom honom till Fadern”, sa påven och menade att för detta ändamål lovar Jesus lovar lärjungarna den Helige Anden, för att älska som Gud älskar.

Påven sa att när Jesus lovar oss den Helige Ande, kallar han honom "Hjälparen", vilket innebär Tröstare, Advokat, Förmedlare, dvs en som hjälper oss, skyddar oss, är på vår sida under livets resa i kampen för det goda mot det onda. ””En annan Hjälpare" eftersom den första är han, Jesus själv, som blev människa  just för att ta på sig vårt mänskliga tillstånd och befria oss från syndens slaveri.”

”Dessutom hjälper oss den Helige Ande att minnas och att lära oss. Jesus säger: ”den Heliga Anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.” (v. 26). Den Helige Ande undervisar inget annorlunda det Jesus undervisar,  men Han gör Jesu undervisning levande, så att den inte ska glömmas bort eller blekna under tidens gång. Han undervisar våra hjärtan, och hjälper oss att göra den en del av oss, så att vi kan ta emot Herrens ord. Varje gång som Jesu ord välkomnas med glädje i våra hjärtan, är det tack vare den Helige Ande.”

Påven avslutade med att ”åberopa Jungfru Marias förbön, att även vi får nåden att besjälade av den helige Ande, och vittnar om Kristus med evangeliska öppenhet och ständigt är öppna för hans fullkomliga kärlek.”








All the contents on this site are copyrighted ©.