2016-05-09 11:20:00

Regina Coeli: ”I Kristi Himmelsfärd finns löftet om vår delaktighet i fullheten av Guds liv”


Söndagen var en stor högtidsdag i Rom eftersom man då firade Kristi Himmelsfärdsdag. I Italien liksom i många andra länder firar man högtiden på söndagen istället för på torsdagen, eftersom torsdagen inte är en allmän helgdag. Men på söndagen hade tiotusentals människor som vanligt samlas på Petersplatsen för att lyssna på och be tillsammans med påven Franciskus.

”Kära bröder och systrar, god morgon!” hälsade påven pilgrimerna. ”Idag, i Italien och i många andra länder, firar vi idag Jesu Himmelsfärd som inträffade 40 dagar efter påsk. Vi får begrunda mysteriet att Jesus lämnade vårt jordiska rum för att träda in i fullheten av Guds härlighet samtidigt som han bar med sig vår mänsklighet. Detta innebär att det är första gången som vi, mänskligheten, träder in i himmelen. Lukasevangeliet berättar för oss om lärjungarnas reaktion då han lämnade dem ’och fördes upp till himlen’ (Luk 24:51). Inom sig erfor de smärta och sorg över att ha förlorat honom, men ’de föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje’ (Luk 24:53). De återvänder utan att längre känna fruktan inför staden som har avisat Mästaren, som har sett Judas förräderi och Petrus förnekelse, som har sett lärjungarna skingras och som har sett våldet som människor kan ta till när de känner sig hotade.”

”Från och med den dagen var det för apostlarna och för alla andra Kristi lärjungar möjligt att leva i Jerusalem och i alla världens städer, även i de städer som mest lider under orättvisor och våld, för över alla städer är det samma himmel som alla dess invånare kan se upp emot med samma hopp. Jesus, den Korsfäste och Uppståndne, är sann människa och är med sin mänskliga kropp i himmelen! Detta är vårt hopp, det är fortfarande detsamma, och vi förblir fasta i detta hopp när vi ser upp mot himmelen.”

”I denna himmel bor Gud som har uppenbarat sig så nära oss genom att ta sig ett mänskligt ansikte som Jesus från Nasaret. Han förblir för alltid Guden-med-oss. Minns detta, Emmanuel, Gud med oss, och han lämnar oss inte ensamma! Vi kan se upp mot himmelen för att påminna oss om vår framtid. I Kristi Himmelsfärd, den Korsfäste Uppståndne, finns löftet om vår delaktighet i fullheten av Guds liv.”

”Innan han lämnar sina vänner så talar Jesus om sin död och sin uppståndelse och säger till dem: ’Ni skall vittna om allt detta’ (Luk 24:48). Det betyder att lärjungarna, apostlarna, är vittnen om Kristi död och uppståndelse även på hans Himmelsfärdsdag. I själva verket är det så att efter att ha sett Herren tas upp till himmelen så återvänder lärjungarna till staden och vittnar med stor glädje om att det nya livet kommer från den Uppståndne Kristus, eftersom ’syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk’ (Luk 24:47). Detta är vittnesbördet som vi skall vittna om inte bara genom ord utan också genom vårt dagliga liv. Det är vittnesbördet som varje söndag borde bäras ut ifrån våra kyrkor för att under veckan spridas till hem, kontor, skolor, arenor och underhållning, sjukhus, fängelser, äldreboenden, de fullsatta flyktingmottagningarna, i förorterna… Detta vittnesbörd måste vi bära med oss varje vecka: Kristus är med oss, Jesus har stigit upp till himmelen, han är med oss, Kristus lever!”

”Jesus lovar oss att i denna förkunnelse så kommer vi att bli ’rustade med kraft från höjden’ (Luk 24:49) vilket betyder, med den Helige Ande. Detta är uppgiftens hemlighet: Den Uppståndne Herrens närvaro ibland oss som tillsammans med Andens gåvor fortsätter att öppna våra sinnen och våra hjärtan för att förkunna hans kärlek och barmhärtighet i hela våra städer. Den Helige Anden är den sanne arkitekten bakom Kyrkans och alla de döptas vittnesbörd i världen. Därför får vi aldrig försumma att samlas i bön för att prisa Gud och be om den Helige Andes utgjutelse över oss. Under denna vecka som leder oss fram till Pingstens festhögtid får vi andligen förbli i det Övre Rummet tillsammans med jungfru Maria för att ta emot den Helige Ande,” avslutade påven Franciskus. 








All the contents on this site are copyrighted ©.