2016-05-04 12:47:00

Sankta Marta: Anden leder oss till Jesus och manar oss att vittna om honom


Under måndagens Mässa i Sankta Marta sa påven Franciskus att den Helige Ande styrker oss så att vi kan vittna om Herren även under förföljelser även om det kostar oss vårt liv. Men han styrker oss även under de små förföljelserna såsom skvaller och kritik, sa påven.

När vi närmar oss Pingsten så fokuserar läsningarna allt mer på den Helige Anden. Apostlagärningarna berättar för oss hur den Helige Ande öppnade hjärtat på en kvinna vid namn Lydia, som kom från Thyatria och som handlade med purpurtyger, när hon kom för att höra aposteln Paulus förkunnelse.

”Denna kvinna kände något inom sig som fick henne att säga: ’Det är sant! Jag håller med om vad den här mannen säger, denne man som vittnat om Jesus Kristus,’” sa påven Franciskus.

”Men vem rörde vid hennes hjärta? Vem sa till henne: ’Lyssna, för detta är sanningen?’” frågade Petri efterträdare.

”Det var en Helige Ande som fick denna kvinna att erfara att Jesus är Herren. Det fick henne att inse den frälsning som fanns i Paulus ord då hon hörde vittnesbördet. Anden vittnar om Jesus. Och varje gång vi känner en maning i vårt hjärta som vill dra oss närmare Jesus så är det Anden som verkar i oss.”

Evangeliet talar om ett dubbelt vittnesbörd: Andens, som delar i Jesu vittnesbörd, och vårt vittnesbörd. Vi vittnar om Herren genom Andens kraft. Jesus uppmanar sina lärjungar att stå fasta eftersom att vittna alltid medför förföljelser. Från ”skvallrets och kritikens små förföljelser” till de större förföljelserna som ”Kyrkans historia är full utav, då kristna sätts i fängelse eller till och med tvingas ge sina liv.”

Detta, säger Jesus, är det kristna vittnesbördets pris. I måndagens evangelietext (Joh 15:26-16:4a) läser vi: ”De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud.”

”Den kristne, genom den Helige Andes kraft,” sa påven, ”vittnar om den levande Herren, om den uppståndne Herren, om Herrens närvaro mitt ibland oss och att Herren firar sin död och Uppståndelse tillsammans med oss varje gång som vi närmar oss hans altare. Även den kristne vittnar, genom den Helige Andes kraft, i sitt dagliga liv genom sina handlingar. Detta är den kristnes ständiga vittnesbörd. Men många gånger medför detta vittnesbörd attacker och förföljelser.”

”Det är den Helige Ande som leder oss till Jesus,” fortsatte påven Franciskus, ”och samme Ande manar oss att göra honom känd bland andra människor. Inte så mycket genom våra ord som genom våra liv.”

”Det är bra att be den Helige Ande att komma in i våra hjärtan för att vittna om Jesus. Säg till honom: Herre, må jag aldrig vandra bort ifrån Jesus. Lär mig vad Jesus undervisade. Hjälp mig att minnas vad Jesus sa och gjorde och hjälp mig att vittna om detta. Må inte världslighet, de lätta sakerna, det som i själva verket kommer från lögnens fader och denna världens härskare, få leda mig bort från detta vittnesbörd.”








All the contents on this site are copyrighted ©.