2016-02-27 14:23:00

Påven Franciskus firar ’Deus Caritas Est’’s tioårs-jubileum


På fredagen mötte påven Franciskus deltagarna vid en internationell konferens anordnad av det påvliga rådet ’Cor Unum’ för att fira tioårs-jubileet av påven emeritus Benedictus XVI:s första encyklika ’Deus Caritas Est’. ” Att leva barmhärtighetsgärningarna betyder att böja verbet ’att älska’ efter Jesus," sa påven Franciskus. 

”Kärleken upphör aldrig,” sa påven Franciskus, och budskapet i encyklikan är därför ständigt aktuellt. Inte minst under detta jubelår, då vi firar kärnan i vår tro: att Gud är kärlek.

”Kärlek,” fortsatte påven ”är i centrum för Kyrkans liv. Eller med den helige Thérèse av Jesusbarnets ord, kärleken är Kyrkans hjärta. Både för de enskilda troende och för den kristna gemenskapen i stort så består Jesu ord: att kärleken är det första och största budet: ’Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft… Du skall älska din nästa som dig själv.”

Kärleken är Guds innersta väsen
”Jubelåret är ett tillfälla att återvända till detta vårt livs och vittnesbörds hjärtslag,” sa påven Franciskus. ”Det är inte bara så att Gud vill eller kan älska, Gud är kärlek: kärleken är hans essens och innersta väsen, den är hans natur. Han är unik, men inte ensam. Han kan inte vara ensam, han kan inte vara instängd i sig själv eftersom han är gemenskap, han är kärlek, och kärleken måste av sin natur delas. Därför förenar Gud människan med sitt eget kärleksliv, och även om människan vänder ryggen åt honom, så förblir Gud inte fjärran utan går ut för att möta honom. Denna rörelse utåt, som kulminerar i Inkarnationen av hans Son, är hans barmhärtighet.”

Kärleken i Kyrkans liv
”Encyklikan påminner oss om att vi alltid behöver reflektera mer och mer över kärleken i Kyrkans liv. Hur jag önskar att alla i Kyrkan, varje institution, varje aktivitet skulle visa att Gud älskar människan! Våra karitativa organisationers arbete är viktigt eftersom de ger så många fattiga människor ett värdigare mänskligt liv, vilket behövs mer än någonsin. Men detta arbete är av största vikt, eftersom det inte är med ord utan med konkret kärlek som varje människa kan få känna sig älskad av Fadern, älskad som hans son eller dotter och ämnad för evigt liv tillsammans med honom.”

”Under detta jubelår har min intention varit att understryka att vi alla kan få uppleva jubelårets nåd genom att utföra de andliga och kroppsliga barmhärtighetsgärningarna. Att leva barmhärtighetsgärningarna betyder att böja verbet ’att älska’ efter Jesus.”








All the contents on this site are copyrighted ©.