2016-02-04 11:55:00

Hela påvens katekes 6 - Barmhärtighet och rättvisa


Bibeln presenterar Gud som oändlig barmhärtighet, men också som fullkomlig rättvisa. Hur kan dessa bägge ting förenas? Hur fungerar barmhärtigheten gentemot rättvisans krav? De bägge kan tyckas motsäga varandra, men så är de tinte, för det är just Guds barmhärtighet som fullbordar den sanna rättvisan. Men vilken rättvisa handlar det om?

Om vi tänker på hur den juridiska rättvisan fungerar, ser vi att den som menar sig ha behandlats orätt vänder sig till en domare i en domstol och begär att rättvisa skipas. Det handlar om en retributiv rättvisa, som delar ut ett straff till den skyldige, enligt principen att åt var och en skall ges vad den har rätt till. Som Ordspråksboken säger: “Att hålla fast vid det rätta ger liv, att jaga efter det onda för till döden” (11:19). Också Jesus talar om detta i liknelsen om änkan som gick till domaren och begärde: “Låt mig få ut av min motpart vad jag har rätt till” (Luk 18:3).

Men denna väg leder inte till den sanna rättvisan, för i verkligheten besegras inte det onda utan blir bara isolerat. Det är bara genom att svara på det onda med det goda som det onda verkligen kan besegras.

Bibeln presenterar ett annat sätt att utöva rättvisa som en kungsväg. Det är en procedur där man inte behöver vända sig till någon domstol och där offret vänder sig direkt till den skydlige för att uppmana den skyldige att omvända sig och hjälpa den att förstå att den gör något ont och genom att tala till den skyldiges samvete. När den skyldige så ångrar sig och erkänner det onda den begått, kan hjärtat öppna sig för den förlåtelse som erbjuds. Det är så man löser konflikter i familjen, mellan makar eller mellan föräldrar och barn, när den förorättade älskar den skyldige och vill rädda den relation som binder dem till varandra. Den relationen skall man inte klippa av.

Förvisso är detta en svår väg. Den kräver att den förorättade är beredd att förlåta och önskar den förorättandes räddning och bästa. Men det är bara så som rättvisan kan segra, för om den skyldige erkänner det onda som begåtts och slutar begå det, då finns inte det onda längre, och den som var orättfärdig blir rättfärdig, för den är förlåten och har fått hjälp att återfinna det godas hjälp. Och här kommer förlåtelsen, barmhärtigheten, in i bilden.

Det är så som Gud gör med oss syndare. Herren erbjuder oss ständigt sin förlåtelse och hjälper oss att ta emot den och att bli medvetna om vårt onda för att kunna befria oss från dert. För Gud vill inte att vi skall fördömas utan at vi skall räddas. Gud vill inte att någon skall fördömas! Någon av er kanske vill fråga mig: “Men Pilatus förtjänade att bli fördömd! Gud ville ha det så!” . Nej! Gud vill rädda Pilatus liksom också Judas, alla! Han, barmhärtighetens herre, vill rädda alla! Problemet är bara att man måste släppa in honom i hjärtat. Alla profeternas ord är en lidelsefull och kärleksfull vädjan om att vi skall omvända oss. Så säger Herren genom profeten Hesekiel: “ Skulle jag önska den gudlöses död? säger Herren Gud. Skulle jag inte hellre se att han upphörde med sina gärningar och fick leva?” (18:23; jfr 33,11), det är vad Gud vill!

Och detta är Guds hjärta, hjärtat hos en fader som älskar och vill att hans barn skall leva i det goda och i rättvisa, och att de därför skall leva i fullhet och vara lyckliga. Hjärtat hos en fader som överskrider vårt lilla begrepp rättvisa för att öppna oss för hans barmhärtighets oändliga horisonter. Hjärtat hos en fader som inte handlar mot oss som vi förtjänat, och som inte ger oss våra synders lön, som psalmen säger (103_9-10). Och det är just ett fadershjärta som vi vill möta när vi går in i biktstolen. Kanske säger det oss något för att vi skall förstå det onda bättre, men vi går alla till bikt för att finna en fader som hjälper oss att ändra vårt liv; en fader som ger oss kraft att gå vidare; en fader som förlåter oss i Guds namn. Därför är det ett så stort ansvar att höra bikt, för den son, den dotter som kommer till dig försöker bara finna en fader. Och du, präst, sitter där i biktstolen i den faders plats som utövar rättvisa med sin barmhärtighet. 








All the contents on this site are copyrighted ©.