2016-01-30 15:12:00

Fredrik Faber: ”Gud älskar var och en av oss med en särskild kärlek"


Frederick William Faber levde i England 1814-1863. Han var först präst i den Anglikanska kyrkan, men konverterade 1845 till den Katolska Kyrkan och anslöt sig till den helige Filippo Neris oratorianer.

Pater Faber var berömd för sina vackra predikningar och hanhar skrivit psalmen ”Det finns djup i Herrens godhet” som har översatts till svenska av Britt G. Hallquist. Han har även skrivit otaliga texter, och detta är ett utdrag ur en av dem:

”Gud älskar var och en av oss med en särskild kärlek. Det är en av de vanligaste tankarna inom religionen, och ändå så oerhörd när vi tänker på det så kan vi knappt tro det. Gud ser inte på oss som en skara eller som en folkmängd. Såsom vi skall stå som den enda, och ensamma, framför Honom på domens dag, så står vi, och har alltid stått, som den enda och ensamma inför Hans gränslösa kärleks ögon. Detta är vad var och en av oss måste tro.”

”I all evighet hade Gud bestämt sig för att skapa mig, inte bara en ny människa, mina föräldrars son, en ny invånare i mitt fosterland, ännu en själ att utföra allt 1800-talets arbete. Men Han beslöt sig för att skapa mig, sådan som jag är, det jag genom vilket jag är mig själv, det jag genom vilket andra människor känner mig, ett annorlunda jag från alla som hittills har skapats och annorlunda från alla som kommer skapas hädanefter.”

”Oräkneliga möjliga skapelser, som Gud såg när han valde mig, lämnade Han att förbli i sin intighet. De skulle kanske ha lovprisat Honom tusen gånger bättre än jag någonsin kommer att prisa Honom. De skulle kanske ha varit högre, heligare och mer intressanta. Men det var något onämnbart hos mig som Han föredrog. Hans kärlek fastnade vid något särskilt hos mig. Det var just mig, med mina särskilda egenheter, just min själs unika storlek, gestalt och beteende, som i Hans eviga förkärlek ledde Honom till att skapa mig.”








All the contents on this site are copyrighted ©.