2015-12-27 11:45:00

"Be tillsammans och förlåt varandra" Påven till världens familjer


På söndagen efter jul då kyrkan minns den Heliga familjen, firade påven Franciskus mässan i Peterskyrkan. I sin predikan talade han om familjernas behov av att vandra tillsammans på livets pilgrimsfärd och framförallt be tillsammans.

De bibliska läsningarna som vi just har hört ger oss bilden av två familjer som gör sina pilgrimsfärder mot Guds hus. Elkana och Hanna ta deras son Samuel till templet i Shiloh och viger honom till Herren (jfr 1 Sam 1: 20-22, 24-28). På samma sätt, beger sig Josef och Maria, med Jesus, som pilgrimer till Jerusalem för att fira påskhögtiden (jfr Luk 2: 41-52).

Vi ser ofta pilgrimer som reser till sanktuarier och platser som är tecken på folklig fromhet. I dessa dagar, beger sig många till jubelårets heliga portar, som har öppnats i alla katedraler i världen och i många helgedomar. Men det vackraste är det som Guds ord idag beskriver för oss, när hela familjen vandrar på pilgrimsfärd. Fäder, mödrar och barn tillsammans som går till Herrens hus, för att viga högtiden med bön. Det är en viktig lärdom, som kyrkan erbjuder sina familjer idag.

Det gör oss gott att reflektera över Maria och Josef som lär Jesus hur man ber! Och att veta att de bad tillsammans varje dag, och gick till synagogan för att lyssna på läsningar från lagen och profeterna varje sabbat, och för att prisa Herren med församlingen. Säkerligen bad de under sin pilgrimsfärd till Jerusalem genom att sjunga psalmen: "Jag blev glad när man sade till mig: Kom, vi skall gå till Herrens tempel. Nu står vi i dina portar, Jerusalem. (Ps122: 1-2).

Det är så viktigt för våra familjer att vandra tillsammans mot ett mål. Vi vet att vi har en gemensam väg; en väg längs vilken vi möter svårigheter men också njuter av stunder av glädje och tröst. På denna livets pilgrimsfärd måste vi även be tillsammans. Finns det något vackrare än en far och mor som tillsammans välsignar sitt barn i slutet av dagen, genom att göra ett enkelt kors på deras panna, som de gjorde på den dagen de döptes? Är inte detta den enklaste bön som föräldrar kan erbjuda sina barn? Att välsigna dem, det vill säga att överlåta dem till Herren, så att han kan vara deras beskydd och tröst under hela dagen. På samma sätt är det viktigt för familjer att be en kort bön före varje måltid, för att tacka Herren för dessa gåvor och att lära sig att dela med vad vi har fått till dem i större behov. Detta är små gester, men de pekar på den stora uppgift som familjen har att fostra och bilda.

Vid slutet av denna pilgrimsfärd, återvände Jesus till Nasaret och lydde sina föräldrar (jfr Lk 02:51). Den här bilden innehåller också en vacker undervisning om våra familjer. En pilgrimsfärd slutar inte när vi anländer till målet, utan den fortsätter när vi återvänder hem och återupptar vår vardag, för att då i praktiken leva de andliga frukterna av våra erfarenheter av pilgrimsfärden. Vi vet vad Jesus gjorde vid detta tillfälle. I stället för att bege sig hemåt med sin familj, stannade han i Jerusalem, i templet, vilket ledde till att Maria och Josef blev mycket oroliga då de inte kunde hitta honom. Jesus bad förmodligen om förlåtelse för att han hade rymt lite. Evangeliet säger ingenting om detta, men jag tror att vi kan anta det. Marias fråga, innehåller dessutom en viss förebråelse, när hon avslöjar den oro och ångest som hon och Josef kände. När de återvände hem, stannade Jesus i deras närhet, med fullständig kärlek och lydnad.

Under Barmhärtighetens jubelår bör varje kristen familj vara en privilegierad plats för att uppleva glädjen i förlåtelse. Förlåtelse är kärnan i den kärlek som förstår och finner lösningar. Inom familjen lär vi oss att förlåta, eftersom vi är övertygade om att vi är förstådda och älskade, oavsett de misstag vi gör.

Låt oss inte förlora förtroendet för familjen! Det är vackert när vi alltid kan öppna våra hjärtan för varandra, utan att dölja någonting. Där det finns kärlek, finns det också förståelse och förlåtelse. Till alla er, kära familjer, anförtror jag denna viktiga uppgift som världen och kyrkan behöver nu mer än någonsin.








All the contents on this site are copyrighted ©.