2015-10-23 16:15:00

"De kristna måste urskilja tidens tecken" - påven Franciskus morgonpredikan


"Tiderna förändras och vi kristna måste ständigt förändras", med frihet och i trons sanning. Det sa påven Franciskus under sin predikan på fredagen i Sankta Martas kapell. Påven reflekterade över kyrkans uppdrag att urskilja, "tidens tecken", utan att ge efter för konformismens bekvämligheter, och med hjälp av bönen.

Tiden gör det som den måste: förändras. De kristna måste göra det Kristus vill att de ska göra. Värdera tiden och förändras med den, men förbli  i evangeliets sanning. Det som inte är tillåtet är den bekväma konformismen, som i själva verket, gör att man står stilla.

Påvens tankar föddes ur Paulus Romarbrev. Där predikar aposteln, som påven sa, "med stor kraft om friheten som räddar oss från synden”.  I dagens evangelium  talar Jesus om "tidens tecken”, och kallar dem hycklare som förstår tiden, men som inte gör detsamma vad gäller Människosonen. Gud skapade oss fria och "med denna frihet - sa påven – ”måste vi öppna oss för Andens kraft och förstå vad som händer inom oss och omkring oss", genom att använda "urskillning".

"Vi har denna frihet att bedöma vad som händer utanför oss. Men för att kunna  bedöma måste vi veta vad som händer inom oss. Hur gör kyrkan för att "känna igen tidens tecken"? Tiderna förändras. Det tillhör den kristna visdomen att känna igen dessa förändringar, förstå de olika tiderna och tidernas tecken. Vad olika saker betyder. Och att göra detta utan rädsla, med frihet."

Påven Franciskus erkänner att det inte är lätt. Det finns många yttre förhållanden som gör påtryckningar på de kristna att rätta sig efter det bekväma:

"Det är något som vi dras till – att konformeras, att vara bekväma, att rätta sig efter vad folk säger.... Men vad är sanningen? Vad är det budskap som Herren skulle ge mig med denna tidens tecken? För att förstå tidens tecken, behöver du först och främst vara tysta och observera. Sedan måste du begrunda inombords, därefter be ... tystnad, eftertanke och bön. Först då kan vi förstå tidens tecken, vad Jesus vill berätta för oss."

Att förstå tidens tecken tillhör inte en exklusiv kulturelit. Påven påminner om att Jesus inte uppmanar till att vända sig till universiteten, till professorerna och till vad de intellektuella säger. Jesus talar till bönderna, som "i sin enkelhet" vet hur man ”skiljer agnarna från vetet".

"Tiderna förändras och vi kristna måste ständigt förändras. Vi måste förändras fasta i tron ​​på Jesus Kristus, fasta i evangeliets sanning. Vår attityd måste röra sig kontinuerligt i enlighet med tidens tecken. Vi är fria. Vi är fria för att vi har fått frihetens gåva av Jesus Kristus. Men vår uppgift är att se vad som händer inom oss, att urskilja våra känslor, våra tankar; och vad som händer runt omkring oss och urskilja tidens tecken.. I tystnad, med eftertanke och bön."








All the contents on this site are copyrighted ©.