2015-09-02 13:12:00

Påven ber om fred under audiensen "Folken vill ha fred, inte blodiga vapen!"


Under onsdagens allmänna audiens på Petersplatsen gjorde påven Franciskus en fredsappell då han sa:

”I dessa dagar minns man i Fjärran Östern slutet på det andra världskriget. Jag förnyar jag min innerliga bön till Herren, genom Jungfru Marias förbön, att världen ska slippa uppleva sådana tragedier, fasor och skrämmande lidande – Men den upplever det! – Min önskan är även alla folkens eviga önskan, särskilt de som är offer för olika blodiga konflikter. Förföljda minoriteter, förföljda kristna, förstörelsens galenskap, tillverkningen av vapen och vapenhandeln, blodiga vapen, med många oskyldiga människors blod. Aldrig mer krig! Det är det ångestfyllda rop som våra hjärtan höjer, alla män och kvinnor av god vilja höjer denna hjärtats vädjan till Fridsfursten.”

Påven fortsatte idag sin trosundervisning om familjen, och idag reflekterade han över betydelsen av familjen för att föra tron vidare, sprida tron och på så sätt hjälpa till att bygga upp ett mer mänskligt samhälle. Samtidigt som Jesus bekräftar Guds företräde, beskriver hans sina lärjungar som bröder, systrar och mödrar för honom. I det kristna livet, förvandlas och vidgas dessa familjeband, och vi blir andliga fäder och mödrar, bröder och systrar till varandra, och särskilt till de mest behövande. Så förmedlar vi Faderns kärlek till vår värld.”

”På så sätt blir vi till välsignelse, och tecken på hopp om förnyelse i alla sociala relationer. Inom familjerna, är tron ​​en mäktig kraft för enhet och kärlek. Hur viktigt är inte detta vittnesbörd i våra samhällen, som så ofta präglas av opersonliga relationer och en andlig torka! Låt oss be för våra familjer, och för alla familjer, som i likhet med vinet i bröllopet i Kana, kan bringa Guds glädje, kärlek och värme till vår värld.”








All the contents on this site are copyrighted ©.