2015-05-29 15:25:00

"Se upp för själviskhet och egenvinning" Påven predikar i morgonmässan


En äkta tro, öppen för andra och för förlåtelse, gör underverk. Må Gud hjälpa oss att inte falla för religiös själviskhet och egenvinningsanda. Det sa påven Franciskus i sin predikan under morgonmässan i Santa Martas kapell på fredagen.

Dagens evangelium erbjuder tre livsstilar i liknelserna om fikonträdet som inte bär frukt; affärsmännen i templet och den troende mannen. "Fikonträdet” - sa påven – ”representerar fruktlösheten, det sterila livet som är oförmöget att ge något. Ett liv som inte bär frukt, oförmöget att göra gott":

"Så lever den som lever för sin egen skull, bekvämt, själviskt och problemfritt. Jesus förbannade fikonträdet eftersom det är sterilt, eftersom det inte har burit frukt. Detta är personen som inte gör något för att hjälpa någon annan, som ser till att han aldrig saknar något. Så småningom blir de alla neurotiska, alla! Jesus fördömer den andliga ofruktsamheten, den andliga själviskheten. De som säger: "Jag tänker på mig, de andra får klara sig själva!".

”Det andra sättet att leva på” – fortsatte påven - "är att vara som de som drev handel i templet. De utnyttjade även Guds heliga plats för att göra affärer: växla mynt, sälja offerdjur. Detta var inte bara tolererat utan även tillåtet av prästerna i templet. Vi talar om de som gör religionen till en business. Påven sa:

I Bibeln läser vi om hur prästens söner tjänade mycket på folkets, även på de fattiga. Jesus är inte skonsam när han talar om dem: ”Mitt hus skall kallas ett bönens hus. Ni har gjort det till en rövarkula!"

Påven beskriver hur folket utnyttjades och när de gick till Herrens hus för välsignelser, bön och trosundervisning. ”Vi kanske ska fundera på om liknande saker pågår hos oss. Jag vet inte? Att använda det som tillhör Gud för egen vinnings skull.

Det tredje sättet att leva på är "trons livsstil" som Jesus beskriver. När hjärtat inte tvekar över bönens kraft. Om vi vänder oss till Herren och ber oss att göra gott, bemöter han vår tro. Men på ett villkor att vi förlåter de som har gjort något emot oss - "det enda villkoret, eftersom din Fader som är i himmelen förlåter er, era överträdelser". Detta är den tredje livsstilen.. Trons livsstil, tron för att hjälpa andra, tron för att komma närmare Gud. Denna trons livsstil gör underverk."

”Idag ber vi att kyrkan inte ska falla i fruktlösheten eller i egenvinningen – utan att Herren lär oss trons livsstil.”








All the contents on this site are copyrighted ©.