2015-05-27 10:09:00

"Enhet är inte ett stark klister, det är en nåd vi ständigt måste be om"


Jesu sår är priset han betalade för att kyrkan ska vara förenad med honom för alltid. Dagens kristna måste be om enhetens nåd och kämpa mot andan av splittring, krig och avundsjuka. Det sa påven Franciskus under sin morgonmässa i Sankta Martas kapell när han reflekterad över Jesu stora bön, dagen före hans lidande och död på korset, ”att de alla må vara ett”, så som Jesus är med sin Fader.

Påven talade även om den stora frestelsen att ge efter för den motsatta, lögnens och splittringens ’fader’.

”Det är tröstande”, konstaterar påven, ”att höra att Jesus inte bara ber för lärjungarna utan även för de som "genom deras ord" ska tro på Honom. Eftersom det är en nött fras, sa påven, så behöver den extra uppmärksamhet:

"Vi ger nog inte tillräcklig tyngd till dessa ord. Jesus har bett för mig! Detta är en källa till tillit. Han ber för mig, han bad för mig ...” Påven sa att han ser framför sig hur Jesus står inför Fadern i himlen och ber för oss, ber för mig. Och vad ser Fadern? Han ser såren, priset. Priset som Jesus betalade för oss. Jesus ber för mig med sina sår, med sitt sårade hjärta, och Han kommer att fortsätta att göra det.”

Jesus ber för enheten, för kyrkan. Men Jesus vet att världens anda, är en anda av splittring, av krig, avund och svartsjuka, även i familjer, och i religiösa kommuniteter, i stiftet, ja i kyrkan som helhet: det är stor frestelse. En frestelse som leder till skvaller, till att etikettera och döma ut varandra. Detta är alla beteenden som denna Jesu bön kräver ska upphöra:

"Vi måste vara ett, en enhet, som Jesus och Fadern är ett. Det är alla kristnas utmaning, att inte ge vika för splittringar sinsemellan, inte låta lögnens fader få plats bland oss. Vi måste alltid söka enheten, var och en av oss är som de är, men vi måste försöka leva enade. Kyrkan är i stort behov av denna bön om enhet.”

”Det finns inte ett kraftfullt klister som vi kan använda för att uppnå denna enhet”, skämtade påven, ”för den enhet Jesus ber Fadern om är en nåd, och på jorden innebär den en kamp. Vi måste göra plats för den Helige Anden, så att han förvandlar oss till ett, som Fadern är i Sonen, ett.”

Avslutningsvis sa påven att Jesus gav oss ett annat råd innan han lämnade oss, nämligen att förbli i honom: "Förbli i mig". Han ber om denna nåd, att vi alla må förbli i honom, och han säger även klart och tydligt varför: ”Fader jag vill att de som du har gett mig skall vara med mig där jag är.” ( Joh 17,24). Det vill säga att de förblir med mig. Att förbli med Jesus i denna värld, leder i slutändan till att förbli med honom i härligheten: så att "de ska få se min härlighet." (Joh 17, 22)”








All the contents on this site are copyrighted ©.