2015-05-22 15:00:00

Enhed er en nåde og ikke "lim" - Pave Frans: Kristne er kaldede til enhed


Hans sår er den "pris", som Jesus har betalt for at Kirken for evigt skal være forenet med ham og Gud. Kristne i dag er kaldet til at bede for enhedens nåde og til at kæmpe mod alle " ånder af splittelse, krig, og jalousi." Det var Pave Frans budskab da han prædikede ved messen torsdag morgen før pinse i kapellet på Casa Santa Marta i Vatikanet.

For pave Frans er "Herren Jesus’ bøn", at Kirken er forenet - at de kristne "være ét" ligesom Jesus er det med sin fader. Med udgangspunkt i dagens læsninger, hensætter pave Frans os til stemningen ved ​​den sidste nadver - ikke længe før Kristus overgiver sig til sin lidelse.

Ved at pege på Kristi alvorsord til apostlene advarer paven os mod "den store fristelse", og bønfalder os om ikke at give efter for den anden "far: nemlig løgnens og splittelses far.

Enhedens pris

”Det er opløftende, bemærker Francis, at høre Jesus sige til Faderen, at han ikke blot ønsker at bede for sine disciple, men også for dem, der vil tro på ham "gennem deres ord."” Det er ganske vist en velkendt sætning, men paven mener, at den er værd at lægge særlig vægt på:

"Måske er vi ikke tilstrækkeligt opmærksomme på disse ord: Jesus bad for mig Dette er virkelig en kilde til tillid: Han beder for mig, han bad for mig ... jeg forestiller mig ... en skikkelse ... som er Jesus, der står foran faderen i Himlen Det er således: Han beder for os, han beder for mig, Og hvad ser faderen? Sårene, omkostningerne. Prisen han betalte for os. Jesus beder for mig i kraft af hans sår, hans sårede hjerte og Han vil fortsætte med at gøre det. "

Splittelsens ansigter

Jesus beder "for sit folks og Kirkens enhed". Men Jesus ved, siger pave Frans, , at " verdens ånd " er "en splittelsens, krigens, misundelsens, jalousiens ånd, som også hersker i familier, ja endda religiøse familier, i bispedømmer og sågar i Kirken som sådan: det er den store fristelse. Den fører, siger paven, at man sladrer, sætter etiketter på hinanden og sætter mennesker i bås. Alt sammen holdninger og adfærd, understreger paven, som vi er kaldede til at afholde os fra.”

"Vi skal være ét, alene ét væsen, sådan som Jesus og Faderen er ét. Udfordringen for alle os kristne er nemlig: at ikke give efter for splittelse blandt os, ikke at lade splittelsens ånd, og løgnens fader komme mellem os. Vi må konstant søge enhed. Alle er vi hver især forskellige, men vi må forsøger at leve i enhed. Har Jesus tilgivet dig? Han tilgiver alle. Jesus beder om, at vi er alle er ét, ét væsen. Og kirken har stort behov for denne bøn om enhed. "

Enhed er en nåde og ikke "lim"

En Kirken, der er holdt sammen af ​​"lim", spøger paven, findes ikke - fordi den enhed Jesus kalder os til "er en Guds nåde" og "en kamp" som skal vindes her på jorden. "Vi må give plads til Ånden, konkluderer pave Frans, således at vi bliver omdannet ligesom Faderen bliver det i Sønnen: ét væsen.

"Et andet råd, som Jesus gav os i disse dage før han stiger til Himmels, er at forblive i ham: ”Bliv i mig " Og han beder om denne nåde, at vi alle bliver i ham. Her viser han os hvorfor.

Han siger klart:. "Fader, jeg ønsker, at dem, som du har givet mig, også kan være med mig, hvor jeg er.« Det vil sige, at de forbliver der, samme med mig. At forblive Jesus, i denne verden, betyder at blive i ham ", så de kan se min herlighed." 








All the contents on this site are copyrighted ©.