2015-03-23 14:11:00

Pave Frans: Ingen teolog kan forklare hvor meget Gud elsker os.


I sit fastebudskab for 2015 advarer pave Frans mod et koldt hjerte, hvor der ikke er plads til Gud og opfodrer til at ”uddanne” hjertet, så det kan blive mere åbent for Gud. Guds ønske om at forandre os så vore hjerter kan opleve hans kærlighed var også tema i pavens morgenprædiken i Casa Santa Martha d. 16 marts 2015.

Her sagde pave Frans, at vi er elsket af Gud på en måde, som ingen teolog er i stand til at forklare.

I forbindelse med profeten Esajas’ ord om, Herren ”vil skabe en ny himmel og en ny jord”, sagde pave Frans, at Guds anden skabelse er endnu mere vidunderlig end det første fordi når Gud genskaber, så gør han det i Jesus Kristus. Han fornyer alting og viser hans uendelige glæde:

”Vi ser Herrens store entusiasme. Han taler af glæde og siger: ”Jeg vil ophøje mit folk”.  Herren tænker nøje over, hvad han vil gøre og over, hvordan han vil glæde sig sammen med sit folk. Det er næsten som om han har en drøm. Han har en drøm. Hans drøm handler om os: Åh, hvor skønt det bliver når vi alle er sammen, når den og den vil vandre med mig. Jeg vil ophøje dette øjeblik.

For at give et eksempel som kan hjælpe os med at forstå Herrens tanker, så er det ligesom når en pige eller dreng tænker på den person, de er forelsket i: ”Når bare vi er sammen, når vi bliver gift osv.” Sådan er Guds drøm også.”

Gud, understregede paven, har hver af os i tankerne og elsker hver eneste af os. Han drømmer om os. Han drømmer om, hvordan han vil feste og juble sammen med os. Det er derfor Gud vil ønsker at ”genskabe” os. Han vil forny vores hjerter så glæden kan sejre”

”Har du tænkt på det? Herren drømmer om mig! Han tænker på mig! Jeg er i Herrens tanker og i hans hjerte! Herren kan forandre mit liv! Og han har mange projekter: ” vi vil bygge huse og plante vingårde, vi vil spise sammen!... det er de samme drømme som en, der er forelsket, har. På den måde kan vi se, at Herren er forelsket i sit folk. Når han således siger til sit folk:  Jeg har ikke valgt dig fordi du er den stærkeste, den største eller den mest magtfulde. Jeg har valgt dig fordi du er den mindste af alle.  Og du kan selv tilføje –  og den mest elendige. Det er, hvem jeg har valgt. Det er kærlighed.

Gud ”er forelsket i os” – gentog Frans, da han prædikede over evangelielæsning, som fortæller om den mirakuløse helbredelse af sønnen til den kongelige befalingsmand.

”Jeg tror ikke der eksisterer en teolog som kan forklare det.  Det er umuligt at forklare. Vi kan kun tænke på det, føle det og vi kan græde af glæde. Herren kan forandre os.”

”Og hvad skal jeg gøre?” Tro.

Jeg må tro på at Herren kan forandre mig, at han har kraften til at gøre det. Ligesom manden i evangeliet, hvis søn var syg. ”Herre, skynd at komme før min barn dør”. ”Gå blot hjem, sagde Jesus til ham. Din søn lever”. Denne mand troede på Jesu’ ord og gik efter dem. Han troede. Han troede at Jesus havde kraften til at forandre hans barn og dets helbred. Og han vandt. At have tro er at give plads til Guds kærlighed, at give plads til hans kraft, for Guds magt. Ikke for kraften af magtfuld person, men for kraften af en, som elsker mig, som er forelsket i mig og som vil opleve glæde sammen med mig. Dette er tro. Troen handler om at gøre plads for Herren så han kan komme og forandre mig.” 








All the contents on this site are copyrighted ©.